초록
소아치과학이 목표로 하는 어린이와 청소년의 구강건강을 달성하기 위하여는 민간 치과의료기관에서 내원 환자를 대상으로 하는 진료만으로는 한계가 있으며 공공서비스(公共service)의 역할이 필요하다. 학교구강보건실이 설치된 초등학교는 전체의 7.2%이었고, 초등학교 중에서 불소용액양치사업을 수행한 비율은 57.5%, 급식 후 집단잇솔질을 한 비율은 46.9%이 었으며, 초등학생 중에서 구강보건교육을 받은 비율은 48.0%, 치아홈메우기를 받은 비율은 12.4%이었다(2006년). $0{\sim}6$세 영유아의 약 42%가 지난 1년간 구강검진, 불소도포, 치면세마, 치아홈메우기 중 하나 이상의 예방적 치과진료를 받았으며, 받은 장소는 교육시설이 약 18%, 보건소가 약 1%이었다(2005년). 불소농도가 조정된 수돗물을 마시는 인구 비율은 전국 평균이 5.7%이었다(2006년). 학교구강보건사업의 발전을 위해서 행정의 일원화, 보건교사에 대한 교육, 구강보건교사제도의 도입, 순회 학교치과의사와 학교치과병원을 통한 포괄적 진료서비스의 제공 등을 고려할 수 있을 것이다. 또한 아동.청소년 주치의제의 도입으로 민간기관을 통해 공공서비스를 강화하는 방안이 검토되고 있다.
To achieve the dental health of children and adolescents which is the objective of the pediatric dentistry, the role of the public service should be increased. The basis of the public service is established by many laws of which the Dental Health Law is most important. The percentages of primary schools that had the school dental health clinic, that implemented the fluoride rinsing program, and that implemented the group toothbrushing after lunch were 7.2%, 57.5%, and 46.9%, respectively, and the percentages of primary school children that received the dental health education and that received the fissure sealing were 48.0% and 12.4%, respectively(2006). About 42% of infants and preschool children from 0 to 6 years received preventive dental care in the last one year, at the nursery or kindergarten(18%) or at the health center(1%)(2005). The percentage of the health centers that implemented water fluoridation was 11.3%, and the percentage of the population who drank the fluoridated water was 5.7%(2006). It was suggested that the school dental health administration should be unified, that dental health teachers should be employed, and that the comprehensive dental health care should be supplied to all the children and adolescents through the circuit school dentists and the school dental hospitals in the long term. Also, the dentist in charge system for the children and adolescent was suggested.