Abstract
This paper compares throughput performance of TCP and SCTP in a variety of network environments. For experiments, we construct a Linux-based testbed and consider a set of performance metrics such as MSS(Maximum Segment Size), transmission delay, and packet loss rate. In addition, we analyze the effect of SCTP multi-streaming on throughput. From the experimental results, we can see that SCTP provides throughput gain of approximately $20%{\sim}50%$ over TCP. This performance gain comes from the distinctive features of SCTP such as chunk bundling, initial congestion window of 2 MTU and SACK(Selective ACK) based error control. In the lossy networks, we can see that SCTP multi-streaming transmissions can effectively overcome the so-called HoLB(Head-of-Line Blocking) phenomenon of TCP.
본 논문에서는 다양한 망 환경에서 SCTP 및 TCP 프로토콜의 전송처리율(throughput) 성능을 비교 분석한다. 실험을 위해 리눅스 테스트베드를 구축하고 성능측정 변수로써 MSS(Maximum Segment Size), 전송지연, 패킷 손실률을 고려하였다. 또한, SCTP 세션의 스트림(stream) 수가 성능에 미치는 영향을 분석하였다. 실험 결과, 동일한 망 환경에서 SCTP는 TCP에 비해 $20%{\sim}50%$ 정도의 높은 처리율을 제공하는데 이는 SCTP의 고유특성인 청크번들링(chunk bundling), 2 MTU로 시작하는 혼잡윈도우, SACK 기반 오류제어 등에서 기인한다. 한편, 패킷 손실이 존재하는 망에서 SCTP는 멀티스트리밍(multi-streaming) 전송을 통해 HoLB(Head-of-Line Blocking) 현상을 효과적으로 방지할 수 있음을 확인하였다.