Design Factors Influencing the Perceived Trustworthiness in E-commerce Websites

전자상거래 웹사이트의 인지 신뢰성에 영향을 미치는 디자인 요인들

  • 황원일 (숭실대학교 산업.정보시스템공학과)
  • Published : 2008.08.31

Abstract

Customer's trust is one of major competitiveness sources along with price in Internet Web-based B2C e-commerce business. In general, trust is defined as the attitude that is established by a trustor when trustworthiness exists in a trustee and is perceived by a trustor. Designing e-commerce websites is important in that e-commerce website is understood as a means of constructing perceived trustworthiness and delivering it to customers. In this study 50 participants were interviewed and total of 831 participants responded to the survey questionnaire to investigate design factors influencing the perceived trustworthiness in e-commerce websites. Nine design factors were derived as the perceived trustworthiness-related design factors, and only six out of nine design factors were found as having significant effects on the perceived trustworthiness of e-commerce websites. In addition, the significant design factors were different according to gender and ages of e-commerce customers.

인터넷 웹 기반의 B2C 전자상거래 업체에게 고객의 신뢰(trust)는 상품 가격과 함께 주요 경쟁력의 원천으로 여겨진다. 이 때 신뢰는 신뢰 대상자에게 신뢰성(trustworthiness)이 있고 신뢰하는 자에게 인식되어야 형성되는 태도로 이해된다. 전자상거래 웹사이트는 이러한 인지 신뢰성(perceived trustworthiness)이 형성되고 고객에게 전달되는 주요 통로이기 때문에 웹사이트 디자인의 중요성이 더욱 강조된다. 본 연구는 50명에 대한 인터뷰와 831명에 대한 설문 조사를 바탕으로 전자상거래 웹사이트의 인지 신뢰성에 영향을 미치는 웹사이트 디자인 요인을 도출하고 그 영향력을 비교하였다. 그 결과 총 9개의 인지 신뢰성 관련 웹사이트 디자인 요인이 도출되었고, 그 중 6개의 웹사이트 디자인 요인만이 인지 신뢰성에 유효한 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 성별 및 연령에 따라서도 인지 신뢰성에 유효한 영향을 미치는 디자인 요인들이 달라짐을 발견하였다.

Keywords