Comparison of Education Programs for Hospice Volunteer Workers

호스피스 자원봉사자교육의 비교

  • Huh, Jung-Sik (Department of Urology, School of Medicine, Cheju National University) ;
  • Kim, Hyeon-Ju (Department of Family Medicine, School of Medicine, Cheju National University)
  • 허정식 (제주대학교 의과대학 비뇨기과학교실) ;
  • 김현주 (제주대학교 의과대학 가정의학교실)
  • Published : 2008.07.01

Abstract

Purpose: The end of one's life can be one of the most important times in human life. However, physicians, nurses and volunteer workers are not sufficiently trained to understand the end-life care with competence and confidence. The purpose of this study was to compare various education programs currently carried out for volunteer workers. Methods: Nine curricula of hospice and palliative cares for volunteer workers at hospital and palliative care settings. Results: The mean time duration of theory education at nine institutes was 21.56 hours (range; 14-30). The common curricula of hospice and palliative cares for volunteer workers included 'Understanding of hospice and palliative care', 'Understanding of life and death', and 'Understanding of psychologic problem of end-of-life'. The education method comprised lectures, off-line 8 institutes and on-line 1 instiutute. Conclusion: It is necessary to develop the standard curriculum as well as regularly updated education program for volunteer workers.

목적: 인생의 말기는 삶을 영위하는 가운데 가장 중요한 부분 중의 한가지이다. 그런데 의사, 간호사를 포함한 의료진과 자원봉사자가 말기 환자에 대한 이해와 교육이 충분하게 이루어지지 않고 있다. 이 연구의 목적은 호스피스 완화의료의 꽃으로 알려진 자원봉사자들에 대한 교육내용을 비교하고자 한다. 방법: 다양한 기관에서 자원봉사자들에 대한 교육이 실시하고 있으나 강의 내용과 강의 시수를 알 수 있는 전국 9개 기관의 교육내용을 분석 비교하였다. 결과: 평균 강의 시간은 21.56 ($14{\sim}30$)시간이었으며, 모든 기관에서 공통적으로 포함된 교육 내용은 호스피스 완화의료의 이해, 삶과 죽음에 대한 이해, 호스피스 대상자의 심리 이해 등이며, 온라인을 통한 교육이 1개 기관, 나머지 8개 기관에서는 집체교육을 통한 강의를 위주로 시행되고 있다. 결론: 자원봉사자들의 지역사회 참여의 활성화를 도모하여 말기 환자와 가족에게 제공되는 서비스를 질적으로 강화시키기 위하여 자원봉사자를 위한 교육과정의 목표와 교육내용, 교육시간, 교육기관으로서의 인정평가 등에 대한 전반적인 표준화가 필요할 것으로 생각된다.

Keywords