Studies on Necessary of Reading Comics and Discussions in Cartoon Education

만화교육에서 만화읽기와 토론의 필요성에 대한 연구

  • 장진영 (상명대학교 만화애니메이션학부)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

This is a study about importance of reading comics and discussions highlighted on anthropological perspective as a proper way of education. In introduction, we broght in the issues about failure of the past cartoon education in responding adequately to the flow of current comic book industry, as it has been biased to technical education which resulted in negligence of studies about meaning and function of cartoon. On the other hand, emphasizing the need for cartoon education complemented cultural and academic aspects, we presented reading comics and discussions as an alternative. The challenges we need to pay attention throughout reading comics and discussions have considered in all its aspects specifically like creative process of cartoon, coping with social prejudice against cartoon, study about aesthetic value of cartoon, the role of cartoon in cultural democracy, issue about postcolonialism, multiple popularity and etc.

이글은 만화교육에서 인문학적 관점이 강조된 만화읽기와 토론의 의미를 여러 각도에서 살펴봄으로써 그 필요성을 강조하는 연구이다. 서론에선 먼저 기왕의 만화교육이 기능교육에 치우쳐 만화가 사람에게 갖는 의미작용에 대한 연구가 소홀히 함으로써 만화산업의 흐름에 적절히 대응하지 못하고 있다고 문제를 제기하면서, 문화적 측면과 학문적 측면이 보완된 만화교육의 필요성과 함께 주목해야할 만화교육방법으로 만화읽기와 토론을 제시한다. 본론에선 만화읽기와 토론이 강조될 이유로 여섯 가지 범주에서 문화적 의미와 학문적 의미를 짚어보았다. 구체적으론 만화읽기와 만화창작의 상호연관성, 만화에 대한 사회적 편견 극복과제, 만화의 미적특성에 대한 연구, 문화민주화정책과 만화교육의 역할, 한국사회에서 '탈식민'이란 극복과제, '대중성'확보의 내용적 시각정립 등이다.

Keywords