The Market Orientation's Effect on the Performance : The Mediating Role of the Salespeople-Related Variables and the Customer-Related Variables

기업의 시장지향성이 성과에 미치는 영향 : 판매원관련 변수들과 고객관련 변수들의 매개역할

  • Published : 2008.01.31

Abstract

This research has the goal of model presentation which explains the mediating role of the salespeople-related variables(customer orientation, job satisfaction, and organizational commitment) and the customer-related variables(service quality, service value, customer satisfaction, and customer loyalty) on the market orientation's effect on the performance. We collected survey data from 152 shop managers working in the department-store. In the result of final analysis, all 12 hypotheses are supported with statistically significance. The market orientation of firm increases the salespeople-related variables(customer orientation, job satisfaction, and organizational commitment), and the salespeople-related variables increase the customer-related variables(service quality, service value, customer satisfaction, and customer loyalty). Finally, customer loyalty increases the performance. This research has the contribution of explanation which shows the mediating role of the salespeople-related variables(customer orientation, job satisfaction, and organizational commitment) and the customer-related variables(service quality, service value, customer satisfaction, and customer loyalty) on the market orientation's effect on the performance. According to the result of this research, firms have to focus on the market orientation and understand the role of salespeople-related variables and customer-related variables on the process between the market orientation and the performance.

본 연구는 최근에 마케팅분야에서 주목받고 있는 연구영역인 시장지향성이 판매조직의 성과에 긍정적인 영향을 미치는 이유에 대한 설명을 하기 위하여 기업의 시장지향성이 판매원관련 변수들(고객지향성, 직무만족, 그리고 조직몰입)과 고객관련 변수들(서비스품질, 서비스가치, 고객만족, 그리고 고객충성도)을 매개로 하여 성과로 나타남을 설명할 목적으로 수행되었다. 백화점에서 영업활동을 하는 다양한 매장의 점포관리자들을 대상으로 하여 설문조사를 한 결과, 기업의 시장지향성은 판매직원을 통해 고객에게 전해지며, 기업의 시장지향성을 통해 긍정적으로 증가된 판매원관련 변수들이 고객에게 전해지는 서비스품질, 고객만족, 그리고 고객충성도를 증가시킴으로써 성과를 향상시킴을 밝혔다. 또한, 지금까지 판매원관련 변수들과 고객관련 변수들의 순서나 인과관제에 대한 명확한 모형이 존재하지 않았는데, 본 연구를 통하여 판매원관련 변수들과 고객관련 변수들 내에서의 각각의 관제뿐만 아니라 두 집단변수들 간의 연결고리를 명확하게 제시한 이론적 공헌을 갖는다. 지금까지 선행연구의 결과와 같이 본 연구결과를 통해서도 시장지향성은 성과에 긍정적인 영향을 주는 것이 명확한 것으로 나타났고, 이 과정에서 판매원관련 변수들과 고객관련 변수들이 어떻게 영향을 주는지를 명확하게 밝힌 점을 참고로 하여, 앞으로 기업들은 시장지향성을 더욱 강조하고 이와 관련된 판매원관련 변수들과 고개관련 변수들의 작용을 이해함으로써 더 높은 성과를 얻을 수 있을 것이다.