DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Activity Participation and Travel Behavior at Weekend

토요일 출근자 및 휴무자의 활동참여 및 통행행태 분석

  • Received : 2007.08.23
  • Accepted : 2007.10.23
  • Published : 2008.03.31

Abstract

In this paper, "Gyeonggi-Do household weekend travel survey" is used in order to analyze activity participation and travel behavior for the people who go to work on Saturday(workers) and those who do not go to work(non-workers). To find out causal relationship between activity participation and travel behavior, Structural Equation Models are developed. Examination of the causal relationship between activity participation and travel behavior identifies three stages. Firstly, subsistence activities and leisure activities are generated. Secondly, each activity participation produces trip volumes and travel times. Finally, the sum of travel times forms trip volumes. Looking into the activity participation stages for the workers, their subsistence activies have a tendency to take place first, and leisure activities usually follow. Non-workers generate more simple trip chains and most of their first stage activities are leisure related.

본 연구는 토요일에 생계활동에 참여하는 출근자와 생계활동에 참여하지 않고 여가활동만 참여하는 휴무자를 대상으로 활동참여 및 통행행태간의 관계를 분석하였다. 분석결과 각각의 활동참여는 통행을 유발시켜 통행시간이 발생되며, 통행시간이 모여 통행량이 발생하는 3단계의 인과구조를 이루고 있음을 확인하였다. 출근자의 경우 생계활동시간과 여가활동시간의 관계를 보면, 부(-)의 관계를 가짐에 따라 생계활동시간이 길어질 때 여가활동시간이 짧아짐을 알 수 있다. 이는 시간적인 제약(time budget)으로 인해 생계활동시간이 증가할 때 여가활동에 투입되는 시간이 짧아짐에 따라 나타나는 현상이다. 생계활동시간과 통행시간, 생계활동시간과 통행수 관계 역시 부(-)의 관계를 가짐에 따라 생계활동시간이 증가할 때 통행시간과 통행수가 감소한다. 여가활동시간과 통행시간 및 통행수의 관계를 보면 출근자 및 휴무자 모두 양(+)의 관계를 보인다. 따라서 여가활동시간이 길어진다는 것은 많은 여가활동에 참여하는 것으로 이에 따라 통행시간 및 통행수가 증가한다.

Keywords

References

  1. 김대훈(2003) 주말활동참여와 통행행태분석, 박사학위논문, 연세대학교 대학원 건축공학과
  2. 김대훈(2007) 토요휴무자의 활동참여와 통행행태 분석, 지역연구, 제23권 제3호, pp. 111-127
  3. 송제룡(1998) 직장인과 비직장인들의 일일교통발생과 관련된 변수들의 비교분석. 대한교통학회지. 대한교통학회, 제16권 제1호 pp. 35-45
  4. 안용성, 정진혁(2001) 개인성향, 활동참여, 통행패턴을 고려한 통합모형 구축에 관한 연구. 대한교통학회 학술발표회 발표논문집 I. 대한교통학회, pp. 23-28
  5. 장태연(1999) 복합통행행태의 선택과 자유재량통행 분담의 분석. 대한국토.도시계획학회지 국토계획. 대한국토.도시계획학회, 제34권 제5호, pp. 57-67
  6. 장태연(2000) 개인의 통행행위를 기초로 한 통행발생모형의 설정. 대한토목학회 논문집. 대한토목학회, 제20권 제1-D호, pp. 39-47
  7. 장태연(2002) 구조방정식 모델에 의한 통행행위 효과성 분석. 대한토목학회 논문집. 대한토목학회, 제21권 제4-D호, pp.405-413
  8. 정부현, 성수련, 남궁문(2002). 계열상관을 고려한 RP와 SP를의 혼합추정 모델. 대한교통학회 제42회 학술발표회. 대한교통학회
  9. 최연숙, 정진혁, 김성호(2002). 다수준모형을 이용한 활동참여와 통행행태 분석. 대한교통학회지, 대한교통학회, 제20권 제7호. pp. 79-85
  10. Chung, J. H. and Lee, D. (2002) A structural models of automobile demand in Korea. The 81th Annual Transportation Research Board Meeting. January 13-17. Washington, D. C.
  11. Clarke, M. I.(1980) The Formulation and Initial Development of and Activity Based Model of Household Travel Behavior. Transport Studies Unit. Oxford University
  12. Damm, D. (1979) Toward a Model of Activity Scheduling Behaviour Doctoral Thesis. Massachusetts Institute of Technology. February
  13. Den Boon, A. M. (1980) Opvattingen Over Autogrebruik en Milieuvervuiling. Baschwitz Institute for Public Opinion and Mass Psychology. University of Amsterdam
  14. Fox, J. (1995) Effect analysis in structural equation model II: Calculation of specific indirect effects. Sociological Methods & Research. Vol. 14, No. 1, pp. 79-85
  15. Fujii, S. and Kitamura, R.(2000a) Anticipated travel time information acquisition and actual experience : the case of the Hanshin expressway route closure. Transportation Research Record. 1725. pp. 79-85
  16. Golob, T. G.(1990) The dynamics of travel time expenditures and car ownership decision. Transportation Research Part A. Vol. 24, pp. 443-463
  17. Golob, T. G.(1998) A Model of Household Demand for Activity Participation and Mobility. Theoretical Foundations of Travel Choice Modeling. Oxford : Pergamon
  18. Golob, T. G.(2001) Structural equation modeling for travel behavior research. Transportation Research Board Part B. pp. 1-5
  19. Kutter, E. (1973) A Model for Individual Travel Behaviour. Urban Studies. 10, pp. 233-256
  20. Lu, X. and Pas, E. I. (1999) Application of poisson regression models to activity frequency analysis and prediction. Transportation Research Record 1676. pp. 86-94
  21. Meka, S. and Pendyala, R. M. (2002) A structural equations analysis of within-household activity and time allocation between two adults. Presented at 81th Annual Meeting of the Transportation Research Board, January, pp. 13-17, Washington, D. C.
  22. Simma, A. and Axhausen, K. W. (2001) Successive Days, Related Travel Behaviour? Institute of Transportation, Traffic Highway and Railway Engineering (IVT), Zurich : Swiss Federal Institute Technology (ETHZ)