Abstract
On the construction site with trends of large scale, high rise and specialization, testing construction of high performance concrete, superior to conventional concrete, is continued to increase. For bridge construction, application of full staging method is gradually decreasing due to noise, dust, and prolonged construction period. Recently, precast construction, which is optimized to urban environment and shorter work period, gains popularity significantly. In bridge structure, overcrowding arrangement of bar is used to ensure its safety. For the manufacturing of overcrowding arrangement of bar, High flowing self-compacting concrete, which is superior to conventional concrete in flowability and compacting property, should be implemented. In this study, the application of blast-furnace slag and fly ash to binary and ternary blended system on the High flowing self-compacting concrete for bridge structure with overcrowding arrangement of bar is evaluated by flowability in accordance with the first class regulations of Japan Society of Civil Engineering (JSCE).
최근 구조물이 대형화, 특수화 및 초고층화 되고 있는 건설현장에서는 일반콘크리트보다 더 뛰어난 고성능 콘크리트의 시험적인 시공이 증가하고 있는 추세이다. 교량의 경우 과거 동바리 공법에 의한 시공은 소음 및 분진과 공사기간의 장기화 등의 문제로 점점 감소되었으며, 최근에는 시공기간 단축 및 도심지 환경에 적합한 프리캐스트로 시공하는 현장이 급속히 증가하고 있다. 교량구조물의 경우 휨에 대한 안전성을 확보하기 위하여 과밀배근된 부재를 생산하고 있는 실정이며, 과밀배근된 부재를 생산하기 위하여 일반콘크리트보다 유동과 충전성능이 월등한 초유동 자기충전 콘크리트가 적용되는 것이 바람직하다고 판단된다. 본 연구에서는 고로슬래그 및 플라이애쉬를 2성분계 및 3성분계 배합을 통하여 과밀배근된 교량구조물에 초유동 자기충전 콘크리트를 적용하기 위한 방법으로 과밀배근된 구조물에 적용할 수 있는 일본 토목학회의 JSCE 1등급 규정에 따른 초유동 자기충전 콘크리트의 유동 특성을 검토하였다.