DOI QR코드

DOI QR Code

Design to Control Vibration for Stay Cable with Damper

댐퍼도입에 의한 사장 케이블의 제진설계

  • 김현겸 ((주)유신코퍼레이션 기술개발실) ;
  • 황재웅 ((주)유신코퍼레이션 기술개발실) ;
  • 이명재 ((주)유신코퍼레이션 기술개발실) ;
  • 서주원 (현대건설(주) 기술개발원)
  • Received : 2007.05.29
  • Accepted : 2007.12.03
  • Published : 2008.01.31

Abstract

A cable element happens to vibration easily rather than other elements because a cable element has few rotational stiffness. Dynamic motion of stay cable is distinguished from vibration by wind and/or rain and excitation by support movement. Mostly a stay cable is vibrated by wind and/or rain except that when natural periods coincide between stiffening girder and stay cable. It happens to deterioration of serviceability and durability by vortex shedding, rainy-wind induced vibration, and galloping. Additional damping generated by installation of cable damper is well known good scheme against above phenomena. Researchers have lack of effort to develop the recommendations even if cable stayed bridges are designed and constructed in Korea. Therefore, development of the domestic recommendations should be achieved as soon as possible. This study suggests the consistent and systematic recommendations on vibration controlling design of stay cable by installation of damper. It gives readers two important methodologies that one evaluates required damping ratio, the other determines installing point considering efficiency.

사장 케이블은 휨강성이 미소하여 휨변형에 관한 고유감쇠비가 매우 작다. 따라서 케이블 부재는 다른 구조부재보다 진동발생 가능성이 훨씬 높게 된다. 사장 케이블의 진동은 우수와 기류에 기인된 것과 지점운동에 기인된 것으로 대별된다. 특별히 보강형과 사장 케이블의 고유진동수 대역이 일치되는 경우를 제외하고 대부분은 우수와 기류에 기인된 진동이 발생된다. 이런 현상은 와류진동, 풍우진동, 갤로핑을 발생시키며 사장 케이블의 사용성과 내구성을 저하시킨다. 이에 대한 제어방안으로 추가감쇠비 부여(댐퍼도입)는 보편적이고 효과적인 것으로 알려져 있다. 하지만 국내는 케이블 지지교량이 활발하게 설계되고 시공됨에도 불구하고 주요 부재인 케이블의 동적설계에 관한 지침개발이 미진한 상황이다. 따라서 케이블 댐퍼도입에 관한 지침개발이 시급하다. 본 연구는 사장 케이블의 진동현상 중 댐퍼도입으로 효과적인 제어설계가 가능한 와류진동, 풍우진동, 갤로핑의 전체감쇠비 평가방법을 전개하여 풍현상에 따른 요구감쇠비 하한을 제시하고, 설치위치에 따른 유효계수가 고려된 추가감쇠비 상한과 최소설치위치를 제시하여 댐퍼도입에 의한 일관되고 체계적인 사장 케이블 제진설계 지침을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. 대한토목학회(2006) 케이블강교량설계지침
  2. 안상섭(2002) 사장교 케이블의 진동 검토 및 대책, 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제22권 제3A호, pp. 663-678
  3. 안상섭(2003) 점탄성 댐퍼가 설치된 케이블의 동적 특성-I. 켈빈모 델, 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제23권 제4A호, pp. 695-702
  4. 안상섭 외 3명(2000) 교량진동 감소장치에 관한 연구, 한국도로 공사 도로연구소
  5. 이해성 외 3명(2007) 케이블의 동적해석을 위한 가상일 원리의 정식화, 교량설계핵심기술연구단, TRS 007
  6. CIP Recommendations on Cable Stays (2002), SETRA
  7. Faires, Douglas and Burden, Richard L. (1993) Numerical Methods, PWS Publishing Company
  8. Gimsing, Niels J. (2000) Cable Supported Bridges, John Wiley & Sons, Inc
  9. Irvine, H.M. (1981) Cable Structures, The MIT Press
  10. Krenk, S. and Hogsberg, J.R. (2005) Damping of Cables by a Transverse Force, Journal of Engineering Mechanics, Vol. 131, No. 10
  11. Recommendations for Stay Cable Design, Testing and Installation (1993), PTI
  12. Recommendations for Stay Cable Design, Testing and Installation (2001), PTI
  13. Simiu, Emil and Scanlan, Robert H. (1996) Wind Effects on Structures, John Wiley & Sons, Inc
  14. Technical Report on Internal & External Dampers Efficiency Estimation (2007) Freyssinet International
  15. Technical Report on Preliminary Design Report for GENSUI HDR Dampers (2007) VSL International
  16. Technical Report on Stay Cable Vibrations (2005) VSL International