A Meta-analysis on the Application Effects of STS Teaching and Learning Model

과학 교육에서 STS 수업모형의 적용효과에 대한 메타 분석

  • Received : 2008.11.11
  • Accepted : 2008.12.22
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The purposes of this study were to analyze the domestic research trend of the STS Education and to evaluate the application effects of STS teaching model by using Meta-analysis. The selected research articles were 180 articles including 104 of the master's theses and 76 of science education journal articles published from 1991 to 2006. For the evaluation of the effects of STS teaching and learning model, 56 articles were selected finally. The mean effect size of the application effects of STS teaching and learning was 0.40. The result indicated that STS teaching had more positive effects than the traditional teaching on enhancing student's attitude for science, academic achievement in science, inquiry ability, attitude for environment and knowledge for environment. Especially, it had shown the most positive effects on improvement in the attitude for environment. Therefore, it might be better to reflect these results for the best effect of STS teaching. To assess STS education on the whole, it is necessary to synthesize the effects of STS teaching and learning model and the results of the study on teachers' and students' understanding about the interrelation of science, technology and society.

이 연구의 목적은 STS 과학교육에 대한 국내 연구의 동향을 분석하고 메타분석을 통해 STS 수업모형의 적용효과를 평가하는데 있다. 연구대상 논문은 1991년부터 2006년까지 출판된 석사학위 논문 104편과 과학교육 저널에 출판된 논문 78편을 포함한 총 180편이었다. STS 수업 모형의 효과 평가에 총 56편이 선정되었다. STS 수업 모형 적용 효과의 평균효과크기는 0.40이었다. 이 결과는 STS 수업은 학생들의 과학에 대한 태도, 과학 학업 성취도, 탐구능력, 환경에 대한 태도 및 환경에 대한 지식을 향상시키는데 전통적인 수업보다 긍정적인 효과가 있었음을 의미한다. STS 수업은 환경에 대한 태도의 증진에 가장 큰 평균효과 크기를 나타내었다. 그러므로, STS 수업에서 가장 좋은 효과를 얻기 위해서는 이러한 결과들을 반영하는 것이 필요할 것이다. 향후 STS 교육에 대한 전반적인 평가를 하기 위해서는 STS 수업 모형의 효과와 과학-기술-사회의 상호관계에 대한 교사와 학생들의 이해에 대한 연구 결과를 종합하는 것이 필요하다.

Keywords