The Effect of Tea Etiquette Education on Emotional Intelligence of Girls in High School

차생활 예절교육이 여고생의 정서지능에 미치는 영향

  • Published : 2008.07.30

Abstract

The purpose of this study is to estimate the effect of the tea etiquette education program on girls in high school who are under the stress of school life and study, and to determine the possibility of changing the emotional intelligence of them positively through the program. In order to achieve the goals, a tea etiquette education program was designed for this study and practiced from January to March 2007. Two sample groups were selected. One is experimental group consisted of 19 students and the other is control group consisted of 38 students. The results of the study come to the conclusions as follows. In short the tea etiquette education program has a positive effect on the emotional intelligence of girls in high school, with respect to the politeness, the ability to control impulsiveness, the consideration of others and the stable relationship. Therefore, to practice the tea etiquette education program will be helpful for heightening the emotional intelligence of teenagers.

Keywords

References

  1. 강미라(2002). 유치원생의 다례교육에 대한 실태 조사연구 : 서울지역 유치원을 중심으로. 성신여자대학교 산업정 보대학원 석사학위 청구논문.
  2. 교육부(1997). 고등학교 교육과정(1). 서울: 대한교과서
  3. 김경희(1998). 교사용 유아정서지능 평정척도 개발에 관한 연구. 연세대학교 박사학위 청구논문
  4. 김종희(2004). 다도교육이 유아의 정서 지능에 미치는 효과. 성신여자대학교 문화산업대학원 석사학위 청구논문
  5. 김희자, 최배영(2004). 청소년기의 다례교육 연구. 한국문명학회지, 5(3), 177-202
  6. 박성옥, 이영환, 한종혜, 김기현(1999). 정서지능(EQ)향상 교육프로그램 개발과 평가. 대한가정학회지, 37(6), 1-10
  7. 설옥자(2007). 가예원 다례. 서울: 미디어숲
  8. 윤애라(2001). 전통 차생활교육 활동이 유아의 기본생활습관 에 미치는 영향. 동국대학교 교육대학원 석사학위 청 구논문
  9. 이미자(2000). 유아의 정서지능과 환경과의 관계연구. 순천 향대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  10. 이병래(1998). 부모의 심리적 자세와 유아의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 박사학위 청구논문
  11. 이성애(1992). 우리나라 차문화의 문헌적 고찰과 의식구조에 관한 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  12. 이성애(1997). 다도교육을 통한 청소년의 정서 순화에 대한 연구. 한국차학회지, 3(2), 53-71
  13. 이순실(2003). 다도교육이 여고생의 인성발달에 미치는 영 향. 성균관대학교 생활과학대학원 석사학위 청구논문
  14. 이은실(2006). 몬테소리교육을 통해 본 유아 다도교육의 프 로그램 개발 및 효과 검증 : 일상생활영역을 중심으로, 성균관대학교 생활과학대학원 석사학위 청구논문
  15. 장대익(2002). 고등학생의 정서지능과 전자공업 실기기능간 의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  16. 장정화(2005). 다도교육을 통해본 아동의 예절수행 연구. 성 균관대학교 생활과학대학원 석사학위 청구논문
  17. 정숙경(2005). 정서지능 프로그램이 아동의 정서지능 및 학교적응에 미치는 효과. 동아대학교 박사학위 청구 논문
  18. 정영선(2003). 한국 茶文化. 서울: 너럭바위
  19. 정영숙(1999). 부산여대생의 다도교육 인식에 관한 연구. 한국차학회지, 5(2), 41-49
  20. 정영숙(2003). 다도교육이 유아의 EQ 발달에 미치는 영향. 한국차학회지, 9(1), 1-30
  21. 정영숙, 노현옥(2004). 유아의 EQ 함양을 위한 다도교육 프 로그램. 한국차학회지, 10(2), 55-71
  22. 조복희, 정옥분, 유가효(2004). 인간발달. 서울: 교문사
  23. 조순아(1984). 전통차와 명상이 정서안정에 미치는 영향에 관한 일연구. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구 논문
  24. 조희선, 이순실(2004). 다도교육이 여고생의 인성발달에 미 치는 영향. 한국가정과교육학회지, 16(1), 1-17
  25. 최배영, 최진영(2001). 차생활 관련 사이트에 대한 내용 분 석. 한국전통생활문화학회지, 4(1), 53-63
  26. 최정은(1988). 다도교육에 관한 일연구. 성신여자대학교 교육 대학원 석사학위 청구논문
  27. Brockert, S., & Braun, G.(1997). EQ 테스트 북. 홍명희 (역). 서울: 해냄. (1996년 원저발간)
  28. Ciarrochi, J., Forgas. J. P., & Mayer, J. D.(2005). 정서지 능. 박재현, 장승민, 권성우(공역). 서울: 시그마 프레스(주). (2001년 원저발간)
  29. Fitness, J.(2001). Betrayal, rejection, reverge, and forgiveness:An interpersonal script approach. In M. Leary(Ed)., Interpersonal rejection. New York: Oxford University Press
  30. Goleman, D.(1995). Emotional intelligence. New York : Bantam Books
  31. Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovery, P.(1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence, Intelligence, 13, 119-133 https://doi.org/10.1016/0160-2896(89)90011-1
  32. Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovery, P.(1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Manuscript submitted for publication
  33. Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovery, P.(2004). Emotional intelligence:Theory, Findings, and Implications, Psychological Inquiry, 15(3), 197-215 https://doi.org/10.1207/s15327965pli1503_02
  34. Planalp, S., & Fitness, J.(1999). Thinking/feeling about social and personal relationship, Journal of Social and Personal Relationships, 16, 731-750 https://doi.org/10.1177/0265407599166004