The Effects of Behavioral Characteristics and Maternal Variables on Children's Maladjustment Capacity

유아의 교육기관 부적응행동에 대한 유아 및 어머니 변인간의 상호작용 효과에 관한 연구

  • Published : 2008.01.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the personal traits of children's characteristics as well as those of mothers' on the children's maladjustment behaviors. The study subjects were 345 preschooler-mother pairs. Results revealed that boys exhibited more maladjustment behaviors than girls, as expected. The results of a three way ANOVA analyses indicated that the multiple interactive factors of the children's temperament, cognitive outcomes, and parenting attitudes significantly affected the children's maladjustment behaviors. This trend was only representative across the sample of boys. In this study, the interaction effects of negative parenting attitudes and the children's lower levels of cognitive development on the children's maladjustment capacity were accentuated among boys with temperamental vulnerability.

Keywords

References

  1. 고명순(1997). 어머니의 취업과 아동의 사회성 발달과의 관계 에 관한 연구. 제주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  2. 교육인적자원부(2005). 교육통계연보.
  3. 권일선(1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치 원 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사 학위 논문.
  4. 김민아, 이재신(2004). 어머니 특성 및 유아의 기질과 유아의 부적응행동과의 관계에 대한 연구. 아동교육연구, 24(5), 145-166.
  5. 김승국(1990). 적응행동검사. 서울: 중앙적성출판사.
  6. 김 연, 한태숙, 정인희, 박연경, 황혜정, 구현아(2006). 유아 의 문제행동에 영향을 미치는 양육태도, 기질, 인지능 력, 사회적 능력 간의 구조모형 분석. 열린유아교육연 구, 11(2), 229-250.
  7. 김영희(1996). 기질 및 양육행동과 아동의 적응과의 관계. 아 동학회지, 17(2), 19-32.
  8. 송진숙(2004). 유아교육기관에서의 유아의 적응과 관련변인 간의 연구. 미래유아교육학회지, 11(3), 167-189.
  9. 송진숙, 권희경(2003). 유아교육기관에서의 유아의 적응과 유아의 사회적 능력 및 문제행동에 대한 연구. 열린유 아교육연구, 8(3), 207-225.
  10. 안선희(2002). 유아의 유치원 초기 적응에 관한 연구. 미래유 아교육학회지, 9(1), 201-219.
  11. 여성가족부(2006). 2005년 12월말 기준 보육통계.
  12. 옥경희, 김미해, 천희영(2002). 조절력과 부정적 정서 및 문 제 행동이 아동의 학교생활 적응에 미치는 영향. 한국 가정관리학회지, 20(6), 61-68.
  13. 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련변수와 유치원아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문.
  14. 유우영, 이 숙(1998). 유아의 사회적 적응과 관련변인간의 인 과관계: 양육스트레스원, 사회적 지지, 양육행동을 중 심으로. 대한가정학회지, 36(10), 65-78.
  15. 이영숙(2006). 유아의 적응행동 및 부적응행동과 관련된 변 인 연구: 유아의 성별, 기질, 취원기간, 그리고 어머니 의 양육태도 중심으로. 세종대학교 대학원 박사학위 논문.
  16. 이영숙, 서소정(2006). 유아의 적응행동에 관한 연구: 유아와 어머니의 사회인구학적 변인, 유아의 기질 및 어머니 의 양육태도를 중심으로. 대한가정학회지, 44(5), 143- 155.
  17. 이원영(1983). 어머니의 자녀교육관 및 양육태도와 유아발달 과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문.
  18. 임말자, 최경순(2003). 유아의 성, 연령, 기질 및 가정환경 자 극과 유아교육기관 적응과의 관계. 유아교육연구, 23(1), 189-207.
  19. 조혜진, 이기숙(2004) 유아의 사회, 정서발달에 미치는 가족 특성, 보육경험 및 기질 변인 분석. 유아교육연구, 24(4), 263-284.
  20. 현온강, 태 진(2000). 보육환경의 질과 영유아의 적응: 인천시 보육시설을 중심으로. 대한가정학회지, 38(2), 25-42.
  21. 홍계옥(2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 기질과 유 아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 2-14.
  22. 황혜신, 황혜정(2001). 유아의 인지능력이 문제행동에 미치 는 영향. 대한가정학회지, 39(3), 25-34.
  23. Constantino, J. N., Cloninger, C. R., Clarke, A. R., Hashemi, B., & Przybeck, T.(2002). Application of the seven-factor model of personality to early childhood. Psychiatry Research. 109(3), 229-243. https://doi.org/10.1016/S0165-1781(02)00008-2
  24. Fox, N. A., Rubin, K. H., Calkins, S. D., Marshall, T. R., Coplan, R. J., Porges, S. W., Long, J. M., & Stewart, S.(1995). Frontal activation asymmetry and social competence at four years of age. Child Development, 66, 1770-1784. https://doi.org/10.2307/1131909
  25. Kagan, J., Reznick, J. S., Clarke, C., Snidman, N., & Garcia-Coll.(1984). Behavioral inhibition to unfamiliar. Child Development, 55, 2212-2225. https://doi.org/10.2307/1129793
  26. Kagan, J., Reznick, J. S., & Snidman, N.(1987). The physiology and psychology of behavioral inhibition in children. Child Development, 58, 1459-1473. https://doi.org/10.2307/1130685
  27. Klein, H. A.(1982). Relationship between children's temperament and adjustment to kindergarten and Head Start. The Journal of Psychology, 112, 259-268. https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915383
  28. Ladd, G. W., & Price, J. M.(1987). Predicting children's social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168-1189. https://doi.org/10.2307/1130613
  29. Marturano, E. M.(1981). Development of complex patterns of behavioral orientation to social and physical stimuli in kindergarten children. Child Psychiatry and Human Development, 11, 186-97. https://doi.org/10.1007/BF00709383
  30. McGee, R., Patridge, F., Williams, S., & Silva, P. A. (1991). Twelve-year follow-up of preschool hyperactive children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 224-232. https://doi.org/10.1097/00004583-199103000-00010
  31. NICHD Early Child Care Research Network(2003). Does amount of time spent in child care predict socioeconomic adjustment during the transition to kindergarten? Child Development, 74, 976-1005. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00582
  32. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peers. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  33. Scarr, S., & McCartney, K.(1988). How people make their own environment: A theory of genotypeenvironment effects. In E. M. Hetherington, R. D. Parke, Contemporary readings in child psychology (3rd ed. pp.5-16). New York: Mcgraw-Hill.
  34. Schaefer, E. S., Bell, R. Q., & Bayley, N.(1959). Development of a maternal behavior research instrument. The Journal of Genetic Psychology, 95, 83-104. https://doi.org/10.1080/00221325.1959.10534247
  35. Shaw, D. S., Keenan, K., & Vondra, J. I.(1994). Developmental precursors of externalizing behavior: Ages 1 to 3. Developmental Psychology, 30, 355-364. https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.3.355