A Study on the Classroom Operations and Adequacy of Curriculum Regarding "Clothes-making and Reuse" in the Subjects of Technology and Home Economics - Targeting Home Economics Teachers in Middle Schools -

기술.가정교과 내의 '옷 만들기와 재활용' 단원에 대한 수업운영실태 및 교과내용의 적절성에 관한 연구 - 중학교 가정과 교사를 대상으로 -

  • Kim, Ju-Kyung (Home Economics Education, Chung-Ang University) ;
  • Oh, Kyung-Wha (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University)
  • Published : 2008.01.30

Abstract

The aim of this study was to provide basic materials that would enable students who take courses in the subjects of technology and home economics to take the knowledge and technological skills they learn in the classroom and apply them to real life situations and to nurture their thinking power and creativity. To achieve these research objectives, a survey was conducted on 217 home economics teachers at 129 schools in the metropolitan area in order to assess their classroom operations and the adequacy of the curriculum regarding "clothes-making and reuse." The results showed that most of the schools surveyed have only one classroom for home economics and that a majority of them are cooking rooms. The most preferred place to practice making clothes was found to be the classroom. In addition, the use of teaching aids pertaining to clothes-making are lacking or in poor shape. Furthermore, analysis of the curriculum regarding "clothes-making and reuse" showed that most of the students use kits that contain materials for making clothes, due to a lack of practice hours. Most teachers thought that this section was appropriate for the school curriculum. In the more detailed categories, the students' ability to use sewing machines was the lowest, while the ability to sew by hand was selected as the most useful and most appropriate for real life situations.

Keywords

References

  1. 강미향(2005). 중학교 기술.가정 교과 의생활 단원의 내용 분석과 수업만족도 조사. 중앙대학교 교육대학원 석사 학위논문.
  2. 강창원(2004). 대구.경북지역 기술.가정 담당 교사의 수업 운영 실태 조사와 개선 방향. 한국교원대학교 교육대 학원 석사학위논문.
  3. 강혜숙, 윤인경(1993). 중등학교 가정과 실험 실습 교구.설 비기준의 적정성에 관한 연구. 한국가정과교육학회지, 5(1), 61-85.
  4. 강혜정, 김용숙(1992). 전라북도 고등학교 가정.가사 과목의 서양의복구성 교육실태. 한국가정과교육학회지, 4(1), 57-75.
  5. 교육부(1997). 중학교 교육과정해설서. 기술.가정.
  6. 김경숙(1997). 중학교 새 가정교과 실험.실습시간 운영을 위 한 기초 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김미숙(1986). 중학교 가정과의 재봉실습에 관한 조사연구- 블라우스 만들기 단원을 중심으로. 이화여자대학교 교 육대학원 석사학위논문.
  8. 김윤숙(1991). 중학교 가정과 실습실 시설 및 운영 실태 조사 연구-서울시내 중학교를 중심으로-. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박일록, 이은희(2003). 의생활 교육내용의 필요도와 실천도 조사 연구. 한국가정과교육학회지, 15(3), 89-103.
  10. 성화경(1994). 중.고등학교 가정과목 의생활 분야 교육내용 연구-학생, 교사, 전공 교수의 요구도 분석-. 한국가정 과교육학회지, 6(1), 61-72.
  11. 손진숙(2004). 기술.가정교과 내의 의생활영역에 대한 인 식, 필요도, 실천도, 학습요구도. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 송지선, 두경자, 홍희영(2006). 중학교 기술.가정 교과의 실험.실습 운영에 관한 학습자 인식 연구. 한국가정과 교육학회지, 18(2), 29-45.
  13. 신동순, 김상희, 오화자, 정효숙, 정혜경(1997). 중학교 남녀 학생별 가정교과에 대한 인식 및 학습효과. 한국가정과 교육학회지, 9(1), 71-82.
  14. 신선주(1987). 중학교 가정과 의생활 교육과정 현황에 대한 조사 분석 -중학교 2학년 가정교과서를 중심으로. 이 화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이주희(2006). 중학교 기술.가정 교과 중 가정영역의 실험 실습에 대한 교사의 인식-의식주 내용을 중심으로-. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 장정진, 윤인경(1992). 중학교 가정과 실험.실습 내용의 적 정성에 관한 조사연구. 한국가정과교육학회지, 4(1), 77-86.