Abstract
The purpose of this study is to analyze the concept of igneous rock textures and to uncover incorrect descriptions regarding the concept found within high school Earth Science II course seventh curriculum textbooks. Based upon this analysis suggestions will be made so as to improve descriptions regarding the concept of igneous rock texture. At least some incorrect descriptions regarding igneous rock texture were found in all the textbooks examined. Textures of volcanic rocks are described as being either fine-grained and glassy or porphyritic, while those of plutonic rocks are described as hollocrystalline, granular, coarse-grained or equigranular. These descriptions may contribute to forming and/or reinforcing misconceptions about both the classification criteria for, as well as the general concept of igneous rock textures. Therefore, some improvement schemes for the classification of igneous rock textures have been suggested. These schemes suggest that volcanic rocks be classified as either aphanitic or porphyritic, while plutonic rocks be classified as phaneritic, hollocrystalline or equigranular according to granularity, crystallinity, and both the absolute and relative sizes of the crystals within the rock.
이 연구는 7차 고등학교 지구과학 II 교과서의 내용 중 화성암의 조직 개념에 대한 본문 진술을 분석하고 문제점을 지적하고 그 개선 방안을 모색하였다. 과학 교과서의 개념 진술이 정확하지 않아 학습자들에게 오개념을 유발하거나 재강화할 가능성이 있는 여러 진술문이 발견되었다. 화산암에 대하여 세립질, 유리질 또는 반상 조직을 기술하고 있으며, 심성암에 대하여 완정질, 입상, 조립질 및 등립질 조직 등 다양한 조직을 제시하고 있다. 이들은 화성암 조직 분류체계 기준의 혼란에 관련된 것들이었다. 화성암의 조직에 대한 정확한 개념을 전달하기 위한 화성암 분류 기준의 개선방안들을 제시하였다. 화성암을 구성광물의 입도, 상대적인 크기와 결정도에 따라 화산암에는 비현정질 또는 반상 조직을, 심성암에는 현정질 또는 완정질, 등립상 조직을 사용하여야 한다.