초록
오버레이 네트워크 기반 스트리밍 서비스는 확장성을 잃지 않으면서 효율적인 네트워크를 구성하기 어렵다. 이에 대해 제안된 여러 기법들 중 DONet은 대표적인 비구조적 스트리밍 오버레이 네트워크이다. 하지만 DONet은 NAT를 고려하지 않았기 때문에, 노드의 수가 많을수록 더 큰 성능을 기대할 수 있는 P2P의 특성을 100% 활용할 수 없다. Hole Punching은 NAT 내부의 노드들을 스트리밍 오버레이네트워크에 참여시키는 대표적인 기법이다. 하지만, 한 대의 랑데부 서버를 사용하는 Hole Punching은 P2P 환경에서 확장성에 문제를 초래할 수 있다. 본 논문에서는 DONet에 다수의 노드들을 랑데부 서버로 이용할 수 있도록 설계한 Distributed Hole Punching 기법을 적용하여 확장성을 잃지 않고 높은 성능을 제공하는 DONet-P를 제안한다. 제안한 DONet-P의 성능을 측정한 결과 추가적으로 발생한 오버헤드는 크지 않고 높은 확장성을 가지며 기존의 DONet보다 더 좋은 데이타 연속성을 갖는다.
It is difficult to construct streaming services based on the overlay networks without any loss of scalability. DONet is one of the most representative streaming overlay network protocols without managing any specific structure. Since DONet does not support the nodes on private networks, it can be considered that the performance of the overlay is not the best. Hole Punching is one of the famous techniques participating the nodes on private networks to streaming overlay networks by using a rendezvous server. However, using only a single rendezvous server cannot be suggested in P2P environment, because it can cause problems in terms of scalability and so on. In this paper, we propose DONet-p, an extension of DONet with Distributed Hole Punching techniques. It supports the nodes on private networks without toss of scalability. The experimental results show the better performance and scalability than DONet with a minimum overhead for additional control messages.