DOI QR코드

DOI QR Code

A survey on the evaluation of curriculum and young children by kindergarten teachers

유치원 교사의 교육과정 평가와 유아 평가에 대한 실태 및 개선방안에 관한 연구

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study was to consider the evaluations of curriculum and young children by kindergarten teachers. The investigation subjects for questionnaire were 637 (the directors, vice-directors, the head teachers, and teachers) who were selected by proportional stratified sampling method for population and the subjects for interview were 11 teachers out of previous subjects who have worked at Jeolla-Do. The questionnaire was based on preceding studies and the propriety of contents was validated. The followings are results of this study. First, according to the purpose of curriculum, more than half of kindergarten teachers answered that they do perform evaluation to validate the young children's developmental process and there were statistically no significant differences by variables of kindergarten teachers. This study was to see whether they perform the evaluation results of curriculum or not, they relatively perform and there were statistically differences by kindergarten teacher's working location, establishment type, level of education and age. This study was to see whether they reflect the evaluation results of curriculum, and it was revealed as they relatively reflect. Also, there were statistically significant differences by kindergarten teacher's working location. And, kindergarten teachers requested the appropriate evaluation curriculum that also requires the adequate education for teachers and organized supporting system as a implication plan. Second, as of material types for children's portfolio evaluation, teachers collect activity products at most, then activity picture, observation, standardized test, teacher's journal, recording or tape-recording, post-interview and data that were collected at home. And, kindergarten teachers requested the appropriate evaluation method and the supply of human resources as a implication plan for young children's evaluation.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (1998). 제 6차 유치원 교육과정 해설집. 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2006). 유치원 현황. www.moe.go.kr(검색일: 2007. 5. 4)
  3. 교육인적자원부 (2007). 2007년 개정 유치원 교육과정. 서울: 대한 교과서 주식회사.
  4. 김석우, 김명선, 강태웅, 정혜영 (2000). 포트폴리오 평가의 이론과 실제. 서울: 학지사.
  5. 김영선 (2006). 유치원의 유아평가 실태와 개선 방안 연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김윤경 (2001). 유아평가에 대한 교사의 인식 및 실태. 중앙대 학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김지은, 김진숙 (2007). 유아관찰 및 평가. 서울: 양서원.
  8. 대한교육연합회 (2001). 한국학교명부. 서울: 대한교육연합회.
  9. 박미정 (1999). 유치원 교사들의 유아평가에 대한 태도와 그 활용실태. 창원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 배호순, 윤병희, 김성훈, 황규호, 백순근 (1997). 초․중․고 등학교 교육과정 평가방안 및 도구 개발 연구. 서울: 학교교육과정 평가연구회.
  11. 손미경 (1999). 유아평가에 관한 교사의 인식 및 실제. 이화여 자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 심미영 (2005). 보육시설에서의 영․유아 평가에 대한 교사 의 인식 및 실태. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 엄기자 (2000). 유아평가에 대한 교사의 인식과 활용실태에 관한 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 이순형, 이성옥, 권혜진, 이소은, 황혜신, 이혜승, 한유진, 정 윤주, 이영미, 이옥경, 성미영, 권기남, 김지현 (2007). 보육과정. 서울: 학지사.
  15. 이영석 (2002). 유치원 교육과정 평가방안. 교육과정 연구, 20(2), 27-47.
  16. 이원미 (2002). 유아교육기관에서의 유아발달평가 현황 및 교사의 인식에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이은해 (1995). 아동발달의 평가 및 측정. 서울: 교문사.
  18. 이정환, 박은혜 (1996). 교사들을 위한 유아관찰 워크북. 서울: 한국어린이육영회.
  19. 이진희 (2004). 유아 표준화 검사에 대한 고찰. 교육학논총, 25(1), 135-147.
  20. 이진희 (2006). 유아 포트폴리오 평가의 수집과정 및 활용:한 미국 유아교육 프로그램을 통한 사례연구. 아동교육, 155(2), 229-239.
  21. 정종진 (1999). 교육평가의 이해. 서울: 양서원.
  22. 정혜영 (2001). 포트폴리오 평가가 유아의 인지․정의적 발 달 및 부모의 자녀평가에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 조한무 (1997). 포트폴리오 평가가 체육수업에 미치는 효과. 한국체육대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 황해익 (2002). 유아교육평가. 서울: 양서원.
  25. 황해익, 송연숙, 송원경 (2002). 유치원 수준별 교육과정 평가 도구 개발연구. 열린유아교육연구, 7(2), 315-334.
  26. Cronbach, L, J.(1963). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row.
  27. Gullo, D. F.(1997). Assessing student learning through the analysis of pupil products. In B. Spodek & O. N. Saracho(Eds.), Issues in early childhood educational assessment and evaluation. New York: Teachers College Press.
  28. Martin, S.(1999). Take a look: Observation and portfolio assessment in early childhood. Addision-Wesely.
  29. McAfee, O., & Leong, D.(1997). Assessing and guiding young children's development and learning(2nd.). Boston: Allyn and Bacon.
  30. Paulson, F. L., Paulson, P. R., & Meyer, C. A.(1991). What makes a portfolio? Educational Leadership, 48(5), 60-63.
  31. Shaklee, B. D., Barbour, N. E., Ambrose R., & Hansfords, S. J.(1997). Designing and using portfolios. Boston: Allyn and Bacon.