벤처창업연구 (Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship)
- 제3권2호
- /
- Pages.1-29
- /
- 2008
- /
- 1975-7557(pISSN)
- /
- 2671-9509(eISSN)
창업교육프로그램의 현황 및 개선방안 - 창업대학원 교과과정을 중심으로 -
The Present Conditions and Improvement of Entrepreneurship Education Program - Focused on Educational Course In Graduate School of Entrepreneurship -
- Jung, Jong-Seo (Department of Entrepreneurship, Graduate School of Entrepreneurial Management, Hanbat National University) ;
- Min, Kyung-Se (Graduate School of Entrepreneurial Management, Hanbat National University)
- 발행 : 2008.06.30
초록
본 연구의 목적은 새로운 창업교육프로그램의 모델을 도출하여 창업대학원의 사례에 적용시켜 개선방안을 도출하는데 있다. 먼저 국내학자들이 창업교육에 대한 선행연구를 검토하고 이를 바탕으로 국외학자들의 창업교육에 대한 관점을 이론적 배경으로 하였으며, 미국의 창업교육대학원과 일본의 창업교육대학원의 교육프로그램을 분석하여 새로운 창업교육프로그램의 모델을 도출하였다. 창업교육프로그램의 모델은 창업교육의 이론적 범위, 교육체계 및 실천적 모델을 도출하였으며, 이를 창업대학원의 사례에 적용하여 개선방안을 제시하였다. 본 연구의 결과는 교육기관의 교육목적 및 교육대상에 따라 세부교과목은 변경될 수 있으나, 일반적으로 창업교육프로그램을 개발하는 과정에 대한 지침을 제공해 줄 수 있으며, 특정 목적에 합당하게 체계화된 교육의 교과과정을 개발하는데 적용시킬 수 있는 통찰력을 제공해 줄 수 있다.
The objective of this study is to develop new entrepreneurship education program and to enhance the program by applying new program. First, this paper examined domestic studies for preceding research on entrepreneurship education, and did foreign studies as theoretical background based on the examination. And this paper drew new models for entrepreneurship education program by analyzing education program from American and Japanese graduate school of entrepreneurship. The model of entrepreneurship education program was drawn by theoretical range, educational system and practical model, and presented reform measures by applying that on the Graduate School of Entrepreneurship. The range of entrepreneurship education program is defined from the moment when an entrepreneur decided to his entrepreneurship to initial growth stage, and should educate specific knowledge required to the development of companies and measures against potential problems on the way to growth it. An entrepreneurship training program should be organized curriculum by the growth stages of company.
키워드