Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 20 Issue 2
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- Pages.15-30
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- 2008
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- 1225-1488(pISSN)
Research on the Student Activities in the Clothing & Textiles Section of 'Technology & Home Economics' in Middle School Textbooks[I]
중학교 기술.가정 교과서 의생활 영역의 활동과제에 관한 연구[제1보]
- Eo, Ji-Hyun (The Graduate School of Education, Chung-Ang University) ;
- Oh, Kyung-Wha (Dept. of Home Economics Education, Chung-Ang University)
- Published : 2008.06.30
Abstract
Various types of students activities presented in the clothing part of the current 'Technology Home Economics' middle school textbooks were analyzed to provide basic idea for improving the quality of content of text, which can arouse students' interest and practical use. Analysis was conducted for the units related to clothing contained in 10 different technology & home economics textbooks of 2nd grade middle school students approved by the Ministry of Education under the 7th national curriculum. Types of student activities were categorized based on "size of groups", "type of problems" and "methods of carrying out tasks" and the this study sought to explore future directions for action plans especially in terms of composition of contents, the methods of performance and suggestions. As a result, the volume of each part in clothing & textiles section was investigated. Among them 'dressing' part was found to make up the largest percentage of the clothing unit. And among the six of the detailed contents, "How to Wear Traditional Korean Clothes" and "Functions of Clothes", took up the largest space. In additions, the types of students activities and methods of implementing and how to performing tasks vary depending on publishing companies and detailed contents of areas. As a result, 'individual activities', 'structured problem', and 'problems that require prior home-based experience' were most common types of activities. Based on this study, it is suggested to increase the number of small group activities and the activities that require diverse problem-solving methods.
본 연구는 가정교과가 학습자의 흥미와 관심에 부합하여 실생활에 활용 가능한 학습자 중심의 실천교과가 되도록 옷차림 영역을 중심으로 활동과제 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해, 7차 교육과정의 중학교 2학년 기술 가정 10종 교과서에 수록되어 있는 의생활 단원의 활동과제를 분석하였다. 활동과제는 활동과제 수행 시 '집단의 규모', '문제의 유형', '과제 수행 방법'에 따라 분류하여 분석하여 활동과제의 내용 구성, 수행방법, 제시방법 등 활동과제가 나아가야 할 방향을 모색해 보았으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 2학년 기술 가정 교과 의생활 영역의 옷차림 단원의 비율을 살펴본 결과 의생활 단원의 5개 단원 중 가장 높은 비율을 차지하고 있었으며, 옷차림 단원의 6가지 세부 내용 중 '한복의 종류와 바르게 입는 방법'과 '의복의 기능의 복의 종류와 특징'이 가장 많은 비율을 차지하고 있었다. 둘째, 활동과제의 문제의 유형과 과제 수행 방법은 출판사와 옷차림 영역 세부내용 간에 차이를 보였으나 집단의 규모는 '개별활동', 문제의 유형은 '구조화된 문제', 과제 수행방법은 '가정에서 이전 경험으로부터 해결할 수 있는 과제'가 가장 많은 비중을 차지하고 있었다. 따라서 가정교과가 학습자 중심의 실천교과가 되기 위해 활동과제의 내용은 학생의 요구, 교육현장의 여건 등을 고려하며 학생들의 일상생활에 중심을 두고, 소집단 활동의 비율을 높이는 것이 바람직하다. 또한 활동과제는 구조화되지 않은 문제와 같이 다양하고 포괄적인 문제 상황을 제시하는 것이 학생의 창의력, 사고력을 신장시키는데 도움이 될 것이며, 수행 방법을 다양하게 구성할 필요가 있다.
Keywords