MAYA 데이터 백업저장을 위한 플러그인 개발에 관한 연구

A Developing MAYA Plug-In for Data Backup Solution

  • 김학희 (한국기술교육대학교 정보통신공학과) ;
  • 윤한경 (한국기술교육대학교 정보통신공학과)
  • 발행 : 2008.06.30

초록

본 연구를 통해 Maya SDK와 API, MEL 기술을 이용하여 Backup save가 가능한 plug-in 개발과 Maya 프로그램 안에 구현해 보고 각종 응용 프로그램 활용 가능성을 고찰하고자한다. 현재 활용되어지고 있는 Maya의 다양한 plug-in들 중에서 개발자들의 고충이라 여겨지는 파일관리와 저장시의 보관의 어려움에 대해 분석하여 Backup save이 가능한 다양한 방법을 파악하고, Backup save plug-in을 통해 중복파일와 기존파일의 불의의 수정을 미연에 방지해 개발자의 능률을 높이고자하는데 목적을 두고 그래픽 개발자 측면에서 백업저장이 Maya 프로그램 활용능력과 데이터 유지 보수를 향상시킬 수 있는 가능성을 고찰 하였다. Maya 소프트웨어에서 백업저장 기능으로 구현된 plug-in 기반 솔루션은 다양한 응용 소프트웨어에서도 응용될 수 있다고 판단된다.

This study considers the development of plug-in, which enables backup save using Maya SDK, API and MEL technologies. It also considers its realization in Maya program and the other various application programs. The various ways of backup save have been found by analyzing the difficulties of file management and storage when using many kinds of plug-in of Maya. An objective has been set as to increase the efficiency of the developer preventing the unintentional modification of the existing and overlapping file by using backup save plug-in. Based on a such objective, this study considers if a backup save is helpful to a graphic developer to use Maya program in more efficient way and if it improves the data maintenance. Currently, it can function as a backup save only within the Maya Program, but such plug-ins to be applied within various application programs are developed for giving more freedom to computer graphic designers.

키워드