A Qualitative Analysis of Affective Components Influencing the Teaching of Computer Education

컴퓨터교과교육의 교수활동에 영향을 미치는 교사의 정의적 요소 분석

  • 김혜정 (텍사스 A&M 대학교 지질학과) ;
  • 김홍래 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2008.02.22
  • Accepted : 2008.05.07
  • Published : 2008.05.30

Abstract

The purpose of this study was to explore components of affective domains for teaching activities regarding computer education in elementary school. In addition, we investigated various influences on the components from teachers' responses. This paper included qualitative data collected from a total of thirteen teachers. Using qualitative analysis methods, we identified teachers' positive and negative emotions, attitudes, self-efficacy, expectations, interests, and internal and external motivations as well as various influences on the affective components. Therefore, we emphasize the importance of teachers' cognitive domains as well as affective domains to achieve the goals of the teaching of computer education. This study will contribute to research pertaining to the affective domains supporting successful teaching of computer education.

본 연구는 컴퓨터교육에서 초등학교 교사의 교수활동과 관련하여 나타나는 정의적 요소를 탐색하고 그것에 영향을 미치는 요인을 탐구하였다. 이를 위하여 개방형 질문지를 개발하고, 13명의 교사로부터 자료를 수집하였으며 이를 질적 연구 방법 및 절차에 따라 분석하였다. 분석 결과, 초등학교 교사들은 수업활동과 관련하여 감성, 태도, 자기효능감, 동기, 기대 등의 정의적 요소를 가지고 있었다. 이러한 요소들은 교수활동에 내적 혹은 외적으로 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구는 초등학교 컴퓨터교육의 목표 성취를 위하여 인지적인 요소뿐만 아니라 교사의 정의적 요소도 매우 중요함을 드러내고자 하였다. 또한 컴퓨터교육에서 교사 및 학생의 정의적 요소와 관련된 후속 연구의 기초적인 정보를 제공하고자 하였다.

Keywords