구성주의 기반의 현장학습 지원 시스템의 설계 및 구현

Design and Development of a Constructionist Based Field-Trip Support System

  • 안성훈 (한국교육개발원 방송고운영센터) ;
  • 손찬희 (플로리다주립대학교)
  • 투고 : 2008.08.30
  • 심사 : 2008.09.26
  • 발행 : 2008.09.30

초록

현장 학습은 학생들의 주위 환경에 대한 사고력과 학습력을 신장시키는데 많은 도움을 준다. 또한 실생활에서의 경험을 학습에 연관시켜주므로 학습에 대한 흥미를 유발시켜 준다. 더 나아가 학생 스스로 실생활에서 직면하는 문제를 해결할 수 있는 능력을 키워준다. 본 논문에서는 이러한 현장 학습을 효과적으로 지원할 수 있는 RFID 기반의 지원 시스템을 설계하고 개발하였다. 현장 학습 지원 시스템은 박물관에서 활용될 수 있도록 설계하고 구현되었으나 같은 형태로 동물원, 미술관, 과학관 등에서도 충분히 활용될 수 있다. 본 연구에서 설계 및 구현된 RFID 기반의 현장학습 지원 시스템은 현재 초중학교에서 많이 실시되고 있는 현장 학습을 보다 효과적으로 지원해 줄 수 있을 것이다.

Field study improves students' capacity for studying and thinking about their surrounding environments. It also develops further interest academic study by allowing them to learn curriculum related materials from actual experience. Moreover, students acquire the capacity for independent and self regulated learning in the course of making efforts to solve problems they face in the environment. Our efforts arc directed at designing and developing a RFID based support system-based on the constructionist's learning theory to help students perform field study more efficiently. The field study support system can be implemented not only in museums but also in botanical gardens, zoos, art galleries, and science centers. Based on the results of the verification at the sample museum we will expand the target locations to implement the field trip support system. We expect that our field study support system will be a catalyst for improving learning in the fields.

키워드