초록
스테레오 카메라를 사용하여 입체영상을 획득하는 대표적인 방법으로는 수렴 및 평행방식이 있다. 본 연구는 수렴 및 평행타입의 장점을 갖추고 자연스런 입체영상을 획득할 수 있는 평행타입 기반의 변형평행타입 입체영상 획득 방법을 사용하여 수렴방식의 입체영상 획득방법을 모사할 수 있는 인자들의 추출 및 정량적 분석을 통하여 중요 핵심인자를 정의하였다. 결과적으로 변형평행 타입에서 수렴타입을 모사할 수 있는 인자들은 스테레오 카메라의 간격, 화각 및 수렴각이고, 융합영역 내에서의 핵심인자는 수렴각의 변화이다. 결론적으로 변형평행타입으로 수렴타입을 완벽히 모사할 수 있는 인자들의 정량적 범위는 사용환경에 따라 다르며, 초점길이가 짧을 수록, 수렴각이 작을수록 근거리 물체에 대한 수렴타입과 변형평행타입의 영상좌표의 오차량은 적다.
The representative alignments for taking a stereo image by using a stereoscopic camera are the toed-in and the parallel alignment. In this paper, we tried to find important factors in the process that captures the stereo image by modifying parallel type 3D camera alignment to take the same object information as, for instance, when toed-in type was used. The modified parallel type 3D camera has merits in both types. As a result, three important factors are found by simulation to be inter-camera distance, field of view and convergence angle for both types. And the change of the convergence angle is known to be the most important factor at the stereo fusible area in processing. The effective ranges of these factors to simulate perfectly toed-in type by modified parallel type are strongly dependent on a user's circumstances such as mobile, official, theater and so on. Additionally, the error of the simulation is reduced when the focal length of the stereo camera is short and the convergence angle becomes smaller.