Integrity Metadata Based of Multi CMSs System Providing Protection Copyright of Web Contents

웹 콘텐츠 저작권 보호를 제공하는 통합 메타데이터 기반의 다중 CMS 시스템

  • 조영복 (충북대학교 네트워크 보안연구실) ;
  • 이영진 (연변대학교 공학대학 컴퓨터과학 및 기술학과) ;
  • 손녕 (충북대학교 네트워크 보안연구실) ;
  • 이상호 (충북대학교 전기전자컴퓨터공학부)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

At present Content Management Systems (CMS) with various and diverse web contents have been in wide applications. But, for CMS of each enterprise has its own metadata which is very different from others, it causes the serious problem of web contents repetition. Also, it's a difficult technology to support protecting copyright of web contents which are in separated CMSs. Therefore, in this paper, we solved the problem of contents repetition through metadata integration between mutually heterogeneous CMSs. We also propose the technology of web contents authentication code for avoiding contents repetition and applying digital rights protection by supporting safe ship in vast quantity of contents.

현재 웹 콘텐츠의 다양화로 인해 콘텐츠의 관리를 위한 CMS(Contents Management System)가 다양하게 운영되고 있다. 그러나 각 업체의 CMS는 서로 다양한 형태의 메타데이터로 관리되고 있어, 웹 콘텐츠의 중복이 심각한 실정이다. 또한 일부 CMS에서 부분 지원하는 콘텐츠 보호만으로 풍부한 웹 콘텐츠의 저작권 기술을 보호하기는 매우 어렵다. 따라서 본 논문에서는 메타데이터를 기반으로 상호 이질적인 CMS의 연동을 통한 웹 콘텐츠의 중복을 해결 하였다. 또한 각 CMS를 기반으로 공유된 콘텐츠는 콘텐츠의 보호를 위해 웹 콘텐츠 인증코드를 이용한 DRM(Digital Rights Management) 기술을 기반으로 콘텐츠 사용 제한 및 저작권 보호를 지원함으로 다량의 콘텐츠 사용에 매우 안전함으로 유용하게 사용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 이명섭, 김병기, "무선 인터넷 환경에서 컨텐츠 분류처계의 개선에 대한 연구", 정보처리 학회논문지 A 제10-A권 제4호, 2003.1
  2. 조재호, 구흥서, "URL 패턴을 이용한 동적 웹 컨텐츠 출판 시스템의 설계", 제 18회, 한국정보처리학회 추계학술발표대회 논문집 제 9권 제2호, 2002,11
  3. 강호갑, DRM 최신 국제표준 기술사양 분석 및 세계 유명제품 동향과 전망에 관한 연구, 한국소프트웨어진흥원, 2004
  4. 김민경, "웹 게시판 활용 학습에서 자기규제 학습유형, 학습스타일과 학습결과의 제 측면에 관한 연구", 1999, 교육공학연구, Vol15(3), pp.177-198
  5. 정영란, 장은정. "이러닝 코스의 수월성 확보를 위한 질 관리평가 준거 연구". 교육정보미디어연구, Vol.10(2), pp.160-192, 2003
  6. 류완영, "웹 기반교육에서의 평가, 나일주 (편)",1999, 웹 기반교육. 서울: 교육과학사
  7. 박성익, "교수-학습방법의 이론과 실제", 1999, 서울:교육과학사
  8. 신원, 이경현, "g이동 에이전트 기반의 콘텐츠 보호 기술"h, 한국멀티미디어학회지, Vol.5, No.1,Page.68-75, 2001
  9. 산업자원부, 한국 사이버 교육학회, 한국교육 학술정보원,"e-Learning 표준화 로드 맵", 한국 교육학술정보원 연구보고서, 2003-3
  10. 송상호,"동기적으로 적응적인 컴퓨터매개수업 설계를 위한 학습 동기의 정의 : ARCS모델의 재 고찰",1998, 교육공학연구, Vol.14(1), 119-141
  11. Bonk, C. J., & Dennen, V. " Learner issues with WWW-based systems". International Journal of Educational Telecommunications, Vol.5(4), pp.410-417, 1999
  12. Chen, S. Y. & Ford, N.," Individual differences, hypermedia navigation and learning an empirical study",Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, Vol.32(1), pp.5-22, 2000
  13. Chen, S. Y., & Macredie, R. D. ,"Cognitive styles and hypermedia navigation development of a learning model". Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.53(1), pp.3-15, 2000 https://doi.org/10.1002/asi.10023
  14. http://www.interwoven.com
  15. Grant, S., Jones, P., R., & Ward, R.," Locating PDP within a shared MLE",[On-line available] http://www.imsglobal.org/usecases /ePortfolio/Usecasemaps1.pdf. 2003
  16. Harasim, L. " On-line education; A new domain. In R. Mason & A. Kaye (Eds.)", Mindweave: Communication, computers and distance education, pp.50-62, 1986
  17. Hazari, S. ,"Online testing methods in web-based training courses", In B. H. Khan(Ed.), Web based training. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications, 2001