References
- 곽기영, 이유진, '디지털 컨버전스 시대의 모바일 뱅킹 사용 의도 결정요인에 관한 연구', Information Systems Review, 제7권, 제2호(2005), pp.85-100
- 김태방, '모바일 게임의 사용의도 및 선행요인에 관한 연구', 성신여자대학교 박사학위논문, 2004
- 김호영, 김진우, '모바일 인터넷 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구', 경영정보학연구, 제12권, 제3호(2002), pp. 91-113
- 문용은, 정유진, '모바일뱅킹 사용의도의 영향요인에 관한 연구', 정보시스템 연구, 제13권, 제2호(2004), pp.89-117
- 심재연, 이재일, 신춘우, '중소기업 정보화 실태 및 개선방안에 관한 연구', 대불 대학교 논문집, 제9권, 제1호(2003), pp.83-103
- 안종문, 'ASP를 이용한 중소규모기업의 정보화 구현 방안', 숭실대학교 석사학위논문, 2005
- 안나은, '모바일 뱅킹 서비스 수용 요인에 관한 연구', 서울대학교 석사학위논문, 2003
- 이건창, 정남호, 이종신, '국내 인터넷 뱅킹 사용자의 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구', 경영정보학연구, 제12권, 제3호 (2002), pp.192-212
- 이경원, '중소기업의 ASP 도입 의사결정에 영향을 미치는 요인에 대한 연구', 숭실대학교 석사학위논문, 2005
- 이광재, '모바일 뱅킹의 주요 성공요인에 관한 연구', 경희대학교 석사학위 논문, 2003
- 정수연, 박철, '서비스 유형의 조절효과를 고려한 모바일 서비스 수용에 영향을 미치는 요인:모바일 게임과 모바일 금융서비스를 중심으로', Information Systems Review, 제9권, 제1호(2007), pp.23-44
- 정제호, 'SW의 서비스화에 따른 시장전망과 정책방향', 한국소프트웨어 진흥원, 2005
- 채서일, 사회과학조사 방법론, 학현사, 1998
- 황경연, '한.미 은행 고객의 인터넷 뱅킹에 미치는 영향요인에 관한 비교 연구', 충남대학교 박사학위논문, 2002
- 홍현기, 'Application service providing에 대한 연구', 산업경영연구, 제26권, 제3호(1998), pp.115-131
- Agarwal, R. and J. Prasad, 'A Conceptual and Operational Definition of Personal Inovativeness in the Domain of Information Technology', Information Systems Research, Vol.9, No.2(1998), pp.204-215 https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
- Aladwani, 'Online Banking: A Field Study of Drivers, Development Challenges, and Expectations', International Journal of Information Management, Vol.21(2001), pp. 213-225 https://doi.org/10.1016/S0268-4012(01)00011-1
- Brown, I., J. Cajee, and et al. 'Cell phone banking:predictors of adoption in South Africa-an exploratory study', International Journal of Information Management, Vol.23(2003), pp.381-394 https://doi.org/10.1016/S0268-4012(03)00065-3
- Choi, J., 'An empirical study of Customer adoption of Fee-based online content services', University of Nebraska, Degree of doctor philosophy, 2004
- Chin, J. P., V. A. Diehl and K. Norman, 'Development of an Instrument Measuring User Satisfaction of the Human Computer Interface', Proceedings of the 1998 ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, Washington DC, (1998), pp. 213-218
- Cooper, R. G., 'Examining Some Myths about New Product Winners', The Human Side of Managing Technological Innovation, Oxford: Collection of Reading, (1997), pp.550-560
- Davis, F. D., 'Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology', MIS Quarterly, Vol.13 No.3(1989), pp.319-340 https://doi.org/10.2307/249008
- Delone, W. H. and E. R. McLean, 'Information Systems Success:the quest for the dependent variable', Information Systems Research, Vol.3(1992), pp.60-95 https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
- Fishbein, M. and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention, and Begavior:An Introduction to Theory and Research, Addisio-Wesley, Reading, MA, 1975
- Gartner, Hype cycle for software as a service, 2006
- Greschler, D. and T. Mangan, 'Networking lessons in delivering Software as a service', International Journal of network Management, (2002), pp.317-325
- IDC, 'Software-on-demand Provider Strategies', 2006
- Info-Tech Research Group, 'Customized IT Benchmarking Report:Software Licensing', 2006
- Kim, K. M., B. H. Jun, and B. G. Kang, 'Factors affecting the use of mobile finance service', Proceedings of KMIS Conference, (2006), pp.10-14
- Lai, V. S and H. Li, 'Technology acceptance model for internet banking:an invariance analysis', Information & Management, Vol.42(2005), pp.373-386 https://doi.org/10.1016/j.im.2004.01.007
- Liao, Z. and M. T. Cheung, 'Internet-based e-Banking and Customer Attitudes: An Empirical Study', Information & Management, Vol.39(2002), pp.283-295 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00097-0
- Luran, P. and H. H. Lin, 'Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking', Computers in Human Behavior, Vol.21(2005), pp.873-891 https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.003
- Rogers E. M., Diffusion of Innovations, 4th Edition, Free Press : New York, 1995
- Sharma, S. and F. Gupta, 'Application service providers:issues and challenges', Logistic Information Management, Vol.15, No.3(2002), pp.160-169 https://doi.org/10.1108/09576050210426715
- Subramanyam, R., 'Complexity metrics and Customer involvement in software development: Implications for managing productivity and Quality', University of Michigan, Degree of Doctor of Philosophy, 2004
- Susarla, A., 'Understanding the Organization of Managed Service Providers:An Analysis of Customer Satisfaction and Contracting in markets For Hosted IT services', University of Texas at Austin, Degree of Doctor Philosophy, 2003
- Techopitayakul, D., 'ASP-based Software delivery : Economics, pricing and contract structuring using real option', Stanford University, Degree of Doctor Philosophy, 2003
- Venkatesh, V., 'Determinants of Perceived Ease of Use:Integrating Control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model', Information systems Research, Vol.11, No.4(2000), pp.342- 365 https://doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872
- Venkatesh, V. and F. D. Davis, 'A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model:four longitudinal Field studies', Management Science, Vol.46 No.2 (2000), pp.186-204 https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- Walis, R., The Financial System Inquiry Final Report, Cnberra, AGPS, 1997
- Walsh, K. R., 'Analyzing the application ASP concept:Technologies, Economies, and strategies', Communications of the ACM, Vol.146, No.8(2003), pp.103-107
- www.etri.re.kr