A Study of Developing and Reinvigorating to make Korean Animation Films

국내 장편 애니메이션의 제작활성화 및 발전을 위한 대안연구

  • 최민규 (애니메이션 창작집단 디지아트)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

It is no longer an issue that there is a big audience for Korean movies. More than 120 Korean movies are made each year. Many win prizes at film festivals around the world. But the number of animation movies made in Korea is decreasing even though the government tried to revitalize the animation industry in the mid-1990s. The problem is that all Korean animation movies were box-office failures, even though "Mary's Story" and "Oseam" were awarded prizes in world-famous animation festivals. Korean animation movies also face hurdles because of different cultural tastes of Korean audiences and problems with distribution. But there is a tremendous amount of potential and possibilities for Korean animation movies to be box-office blockbusters and artistic successes. There are ways to develop and revitalize the Korean animation industry and make it of the most important businesses and cultural influences in Korean society.

한국영화가 영화관객이 천만을 넘는 일도 이제는 커다란 이슈가 되지 못하는 시대가 되었다. 매년 제작되는 한국영화만 120여 편이 넘었고 해외에 수출되는 규모나 해외의 영화제에서 거두는 성과들도 많아졌다. 반면 90년대 중반부터 애니메이션 산업이 정책적으로 활성화 되었음에도 불구하고 국내의 장편 애니메이션 제작은 계속 내리막길을 걷고 있다. 90년대 중반, 10여 편이 넘는 장편 애니메이션들이 제작을 발표하고 기획되었지만 국내 장편 애니메이션들의 잇따른 흥행실패와 제작여건의 축소는 결국 애니메이션 산업의 불황으로 연결되었다. 하지만 <마리이야기>나 <오세암>과 같은 몇몇의 장편 애니메이션들이 해외 유명 애니메이션 페스티벌에서 그랑프리를 수상하는 등, 좋은 성과를 거두는 것을 볼 때 국내에서의 실패가 단순히 애니메이션 작품 자체에만 문제가 있다고 결론짓는 것은 무리가 있으며 문화적 기호나 관객에 대한 접근성, 작품의 배급과 같은 또 다른 문제들이 내포되어 있었음을 파악할 수 있다. 이러한 어려움들에도 불구하고 최근 국내에서 제작된 단편 애니메이션들은 작품성은 물론 대중성에서도 큰 성과를 거두고 있으며 해외 유명 애니메이션 페스티벌은 물론 영화제에서도 초청되어 그 성장가능성과 경쟁력은 물론 연출능력까지 인정받고 있어 장편 애니메이션으로의 발전가능성이 기대되는 만큼 단편에서 장편으로의 연계방안을 모색할 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 애니메이션 산업의 활성화는 물론 국내 문화산업의 진흥을 위해 꼭 필요한 장편 애니메이션의 제작활성화를 위해 현재 제작된 장편 애니메이션의 문제점들을 분석하고 그에 대처하기 위한 새로운 대안들을 연구 및 제시함으로써 국내 장편 애니메이션의 제작활성화와 발전에 조금이나마 기여하고자 한다.

Keywords