행정업무에 공간정보 연계활용을 위한 엔터프라이즈 아키텍처

Enterprise Architecture for Linking Administrative Affairs and Spatial Information

  • 투고 : 2008.08.20
  • 심사 : 2008.09.17
  • 발행 : 2008.09.30

초록

공간정보는 행정업무의 수행에 있어 핵심적인 요소이다. 자치단체에는 행정업무의 처리를 위한 다양한 행정정보시스템과 GIS들이 구축되어 있다. 행정정보 시스템은 주로 대장 중심의 텍스트 정보를 활용하도록 설계되어 도면정보의 활용이 고려되지 않았다. 또한 GIS의 좌표체계와 행정정보 주소체계가 서로 달라 매칭이 잘 되지 않는다. 따라서 기존의 시스템으로는 행정업무에 공간정보를 연계하는데 한계를 나타낸다. 본 논문에서는 행정 공간정보를 체계적으로 관리하여 행정정보와 공간정보를 연계활용하기 위한 자치단체의 엔터프라이즈 아키텍처의 설계를 다룬다. 하부 아키텍처로는 업무, 데이터, 응용, 기술 아키텍처가 설계되며 각각 계획자 수준과 책임자 수준의 아키텍처를 설계한다. 아키텍처의 세부내역은 전자정부 엔터프라이즈 아키텍처 도입 실무가이드를 따라 기술된다. 업무아키텍처와 데이터아키텍처는 교통행정업무의 예에 적용되어 기술되었다.

Spatial information is essential for administrative affairs. So many Administrative Information System(AIS)s and Geographic Information System(GIS)s have been implemented at local government to support administrative affairs. AIS deals with document based information, and is not designed to use map information. Also, various information is not matched, because address systems for AIS and coordinate system for GIS are different. Therefore, existing AIS and GIS are not suitable for linking administrative affairs and spatial information. This paper deals with the enterprise architecture for local government to support the linkage of administrative affairs and spatial information. Enterprise architecture in this paper is composed of business architecture, data architecture, application architecture, and technical architecture. Each architecture is designed up to planner's and owner's level. Detail structures of each architecture follow the practical guidance for applying e-government enterprise architecture in Korea. Business and data architecture are applied to transportation administrative affairs.

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