A Study of Fashion Concept on the Expression of Mechanical Beauty in Early Twentieth Century

20세기 초 패션에 나타난 기계미의 표현개념

  • Ham, Youn-Ja (Dept. of Fashion Design, Dong-Eui University)
  • 함연자 (동의대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2008.03.06
  • Accepted : 2008.06.26
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The purpose of this study is to consider the changes of the early twentieth century fashion in pursuit of mechanical beauty. As for the research methodology, literature survey has been undertaken. The results of this study are as following. In early twentieth century, fashion concept on the expression of mechanical beauty was considered as abstractness, atypicality, and high-tech. The abstractness of fashion was expressed by geometrical purity, box silhouette, moderate color, and cheap materials in association with mechanical reasonability and efficiency. The atypicality of fashion was connected progressive taste motivated by mechanical dynamic effect. This tendency of dress was constructed technically in response with the movement of body and totally transgressed conventional notions of clothing. The high-tech of fashion was presented by geometrical forms and metal materials in relation with the future-oriented utopia and the harmony between human and machine.

Keywords

References

  1. 미술사전편찬연구회. (편) (1994). 미술사전. 서울: 도서출판 우람, p. 88
  2. 성완경. (1988). 기계시대의 미학-페르낭 레제의 생애와 미술. 서울: 열화당, pp. 59-64
  3. 안연희. (1999). 현대미술사전. 서울: 미진사, p. 93
  4. 이용재, 윤도근. (1997). 미의식 체계 변화에 따른 건축의 기계미 표현개념에 관한 연구. 대한건축학회논문집, 13(11), 37
  5. 이효진. (1998). 패션 디자인에 나타난 기계미학의 표현 특성에 관한 연구(I). 복식문화연구, 6(2), 109-126
  6. 이효진. (1998). 20세기 후반 패션에 표현된 예술 양식의 기계미 분석 연구(II). 복식문화연구, 6(3), 126-156
  7. 조성철. (2001). 보치오니의 미래주의적 작품세계. 미술사연구회(편), 20세기의 서양미술. 서울: 조형교육, p. 63
  8. Ackerman J. (1967). A Theory of Style. In Beardsly M. (Eds.), Aesthetic Inquiry: Essays on Art Criticism and the Philosophy of Art, California: Dickenson, p. 55
  9. Banham R. (1986). 제1기계시대의 이론과 디자인 (윤재희, 지연순 역). 서울: 세진사, pp. 131-281
  10. Baudot F. (1999). FASHION The Twentieth Century. New York: Universe, p. 70
  11. Buxbaum G. (1999). Icons of Fashion-The 20th Century. New York: Prestel Verlag, pp. 36-39
  12. Celan G. (1997). Art & Fashion. New York: D.A.P./Skira editore, p. 53
  13. Costantino M. (1994). Fashions of a decade-the 1930s. London: B T Batsford, pp. 36-37
  14. De Zurko E.R. (1988). 기능주의 이론의 계보 (윤재희 외 역). 서울: 세진사, pp. 89-98
  15. Hamilton J. A. (1988). Dress as a Cultural Sub-system: A Unifying Metatheory for Clothing and Textiles. C.T.R.J., 6(1), pp. 1-7
  16. Hauser A. (2002). 문학과 예술의 사회사 3 (염무웅 외 역). 서울: 창작과 비평, pp. 267-268
  17. Herald J. (1991). Fashions of a decade-the 1920s. London: B T Batsford, p. 18
  18. Mackrell A. (2005). Art and Fashion. London: B T Batsford, pp. 116- 133
  19. Mumford L. (1999). 예술과 기술 (김문환 역). 서울: 민음사, pp. 67-68
  20. Lauder C. (1992). 러시아 구성주의 (정진국 역). 서울: 열화당, pp. 22-30
  21. Lynton N. (1994). 20세기의 미술 (윤난지 역). 서울: 예경, pp. 85- 109
  22. Lucie-Smith E. (2002). 20세기 시각 예술 (김금미 역). 서울: 예경. pp. 148-149
  23. Sparke P. (1997). 20세기의 디자인과 문화 (이순혁 역). 서울: 까치. pp. 37-70
  24. Stern R. (2004). Against Fashion: Clothing as Art, 1850-1930. Boston: M.I.T., p. 42
  25. Tatarkiewicz W. (1998). 여섯 가지 개념의 역사 (이용대 역). 서울: 이론과 실천, pp. 186-187