Structural Study on Purchase Behavior of Cosmeceuticals According to Appearance Concern

외모관심에 따른 기능성화장품 구매행동의 구조적 연구

  • Received : 2008.04.02
  • Accepted : 2008.06.10
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the influence of purchase behavior of Cosmeceuticals according to appearance concern. The subjects of this study were 709 women aged for 20 to 50 living in Daegu. The questionnaires were conveniently sampled from December 20 to 31, 2007. The SPSS 12.0 package was use for data analysis which included Frequency analysis, Factor analysis, Cronbach's a and Analysis Structural Equation Modeling by use of Amos 5.0. The results of this study were as follows; Appearance concern had influence on usage behavior of cosmeceuticals and usage satisfaction of cosmeceuticals, but appearance concern had not influence on usage preference of cosmeceuticals. Usage behavior of cosmeceuticals had influence on usage satisfaction of cosmeceuticals and usage preference of cosmeceuticals. And usage satisfaction of cosmeceuticals had influence on usage preference of cosmeceuticals.

Keywords

References

  1. 김강미 (2004) 우리나라 여성들의 기능성화장품에 대한 요구 및 만 족도 연구. 숙명여자대학교 원격향장산업대학원 석사학위논문
  2. 김경식 (2006) 네트워크 비즈니스를 통한 기능성화장품 구매행태에 관한 연구. 중앙대학교 행정대학원 석사학위논문
  3. 김광경.이금실.정미실 (2001) 다차원적 신체이미지가 의복행동에 미 치는 영향. 한국의류학회지, 25(2), 358-365
  4. 김남수 (1994) 메이크업 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구. 경 남대학교 석사학위논문
  5. 김남일 (1986) 한국메이컵 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구. 고려대학교 석사학위논문
  6. 김용숙 (1990) 전북지역 중년기 여성들의 신체만족도와 유행지향성 에 관한 연구. 대한가정학회지, 28(4), 177-189
  7. 김용숙 (2004) 화장추구혜택과 화장품 사용에 관한 연구. 복식, 54(2), 95-104
  8. 김은주 (2001) 여대생의 외모관리행동에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  9. 김양진.강혜원 (1992) 자아존중과 의복행동간의 상관 연구 -성인남녀 를 대상으로-. 한국의류학회지, 14(4), 305-31
  10. 김은주 (2001) 여대생의 외모관리행동에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  11. 김주덕 (2002) "기능성화장품 연구 개발 동향". 광고심의, 9(7), pp.8-11
  12. 김한규 (1995) 우리나라 화장품업계의 유통경로설계에 관한 연구. 홍 익대학교 석사학위논문
  13. 남기매 (1981) 화장품 구매에 관한 소비자행동. 중앙대학교 석사학위 논문
  14. 박효원.김용숙 (2004) 신세대 여성의 소비성향에 따른 화장품 구매 -20-30대 여성을 중심으로-. 복식, 54(6), 59-73
  15. 배유경 (2003) 우리나라 여성들의 기능성화장품에 대한 지식 및 이 용행태 연구. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문
  16. 손영욱 (1989) 화장품구매행동 단계별 분석에 따른 마케팅 믹스전략. 영남대학교 석사학위논문
  17. 송선재 (1990) 화장품소비자 구매행동에 관한 실증적 연구. 조선대학 교 석사학위논문
  18. 송혜인.이옥희.강영의 (2002) 20대 여성의 의복쇼핑성향에 따른 화장 품 구매행동. 한국의류학회지, 26(11), 1593-1604
  19. 신효정 (2002) 현대 여성의 아름다운 외모에 대한 질적 연구. 건국 대학교 박사학위논문
  20. 안혜경 (2005) 기능성화장품의 사용실태 및 구매행동에 관한 실증적 연구. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문
  21. 이경희 (1992) 미용성형수술을 원하는 여성의 신체상과 자기존중감 에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  22. 이명희.이은실 (1997) 인구통계적 변인에 따른 노년여성의 외모관심 과 자신감에 관한 연구. 한국의류학회지, 21(6), 1072-1081
  23. 이옥희 (1985) 노년기 여성의 의복선호와 의생활 실태에 관한 연구. 원광대학교 석사논문
  24. 이현옥 (1998) 기능성화장품 사용도와 구매행동에 관한 연구 -외모 관련 변인과의 관계를 중심으로-. 영남대학교 석사학위논문
  25. 이현옥.박경애 (2000) 여성소비자의 외모만족도 : 외모유형과 외모의 식과의 관계 대한가정학회지, 38(7), 560-570
  26. 안정림 (1997) '기능성화장품의 정의와 동향'. 대한화장품학회 5차 심포지움, 대한화장품학회지, 23(1), 21-42
  27. 양덕재 (1997) 최신화장품학. 도서출판 동화기술, p.285
  28. 윤정한 (1995) '기능성 화장품'. 장업신보. 대한화장품공업협회, 겨울 호, pp.12-15
  29. 윤지주 (2003) 여대생의 기능성화장품 소비행동과 만족도 요인. 충북 대학교 석사학위 논문
  30. 윤지주.권수애 (2004) 여대생의 기능성화장품 구매 및 사용실태와 요 구도. 한국생활과학회지, 13(2), 271-282
  31. 이형경 (1993) 라이프스타일에 따른 마케팅전략에 관한 실증적 연구 -여대생의 화장품 구매행동 분석을 중심으로-. 동덕여자대학교 석 사학위논문
  32. 조선배 (1996) LISREL 구조방정식모델. 영지문화사, pp.57-58
  33. 채정숙 (2001a) 여대생의 인구통계적 특성에 따른 화장품 구매행동 실태분석. 사회과학연구, 9(3), 315-347
  34. 채정숙 (2001b) 여대생의 라이프스타일 유형에 따른 화장품 구매 및 사용행동 분석. 대한가정학회지, 39(11), 107-127
  35. 최선혜 (2005) 기능성화장품에 대한 소비자 구매행동과 만족요인 분 석. 중앙대학교 의약식품대학원 석사학위논문
  36. 최정숙 (1996) 화장품산업의 소비자 욕구변화에 따른 마케팅 전략에 관한연구. 숭실대학교 석사학위논문
  37. 하병조 (1999) 화장품학. 수문사, pp.92-102
  38. 하병조 (2001) 기능성화장품. 신광출판사, pp.12-15
  39. Fornell, C. and Larcker, D.F. (1981) Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(February) 39-50 https://doi.org/10.2307/3151312
  40. Hair, Joseph F., Jr., Rolph E. Anderson, Ronald L. Tatham, and William C. Black (1995), Multi-variate Date Analysis with Readings, 4th ed, New York: Macmillan Publishing Company
  41. Kaiser, S.B. (1990) The Social Psychology of Clothing Symbolic Appearances in Context, Newyork : Macmillan Publishing Company. pp,157-167
  42. http://www.jangup.com
  43. http://www.dailycosmetic.com