DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Recognition of Elderly Education on Provision for Old Age among Middle-Aged and Aged People in Korea

한국 중고령자의 노인교육이 노후준비에 미치는 영향

  • 홍석태 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과)
  • Published : 2008.05.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the statistical data to get the government to have positive recognition of education for middle-aged and aged people about provision for old age after retirement and present a model of policy direction of realistic elderly education for middle-aged and aged people and an ideal program for middle-aged and aged people in Korea. Such an empirical research obtained the following results. First, as for effects of recognition of the need of elderly education and the desire to participate in elderly education on provision for retirement, the need of elderly education and the desire to participate in elderly education were found to have effects. Second, as for effects of the level of retirement expectation on provision for retirement, new departure, career completion, and continuous expectation were found to have effects. Third, as for mediating effects of retirement expectation in terms of effects of recognition of the need of elderly education and the level of desire for participation, the need of elderly education has retirement expectation partly affect physical, psychological, and economic preparation. As for the desire to participate in elderly education, expectation of retirement had completely mediating effects on physical preparation and partly mediating effects on psychological and economic preparation. Fourth, the need of elderly education, the desire for participation, retirement expectation, and recognition of provision for retirement by general properties were found to have statistically significant results in terms of gender, age, occupation, and educational background.

본 연구는 중고령자를 대상으로 휴(休)상태에 있거나 퇴직이후를 위한 노인준비교육이 노인의 생활에 미칠 영향과 교육프로그램에 대한 자료를 얻고자함이 본연구의 목적이다. 실증 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 노인교육의 필요성 인식과 노인교육 참여 욕구가 노후준비에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 퇴직기대 유형의 새로운 출발, 경력완성, 계속기대가 노후준비에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 노인교육의 필요성 인식은 노후의 신체적 준비, 심리적 준비, 경제적 준비에 퇴직기대가 부분적인 매개 효과를 보였고, 노인교육의 참여욕구는 퇴직기대가 노후의 신체적 준비에 완전매개효과를 가져왔으며, 퇴직기대가 노후의 심리적 준비, 경제적 준비에 는 부분적인 매개효과를 보였다. 넷째, 인구통계학적인 특성으로는 노인교육의 필요성 인식과 교육 참여욕구, 퇴직기대, 노후준비의 인식이 성별, 연령, 직업, 학력에 따라 통계적으로 유의미한 결과를 제시하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 노인교육발전 5개년 계획, 2001. 12.
  2. 김길자, 평생교육관점에서의 노인교육프로그램연구, 성심여자대학교 대학원 박사학위 논문, 2004.
  3. 김오차, 한국의 노인교육 정책에 관한 분석적 연구, 안양대학교 대학원 박사학위논문, 2006(11).
  4. 김종길, 고령사회에서의 지방정부의 노인교육 활성화 방안에 관한 연구, 충남대학교 박사학위논문, 2005.
  5. 이시형, “에이징 파워”, 2007
  6. 설은주, 고령화시대의 노인목회, 예영, 2005.
  7. 박재간, 21세기 노인복지 정책 방향, 한국노인문제연구소, 1999.
  8. 박재간, 홍미령, 노인교육 현황과 과제, 서울 ; 한국 노인문제 연구소, 2000.
  9. 백은순, 성인기 여가의 특성과 여가교육에 관한 연구, 중앙대학교 대학원 박사학위논문, 1992.
  10. 통계청, 장래인구특별추계, 2005.
  11. 허춘광, ‘한국노인교육프로그램 평가에 관한 연구’ 광운대 대학원 박사논문 1997
  12. 홍문표, “노인복지청 설립을 위한 입법 공청회-바람직한 노인정책 방안”, 2005.
  13. 한정란, 세계의 노인교육, 학지사, 2006.
  14. 한정란, 노인교육의 이해, 학지사, 2006.
  15. R. C. Atchley, "The Social Forces in Later Life.," Belmont. C. A. : Wadsworth Publishing Co., 1985.
  16. P .B. Baltes and M. M. Balter, "Successful Aging,":Perspectives from the Behavioral Sciences. Cam : Cambridge University Press, 1990.