The Styles and Characteristics of Masks as Expressed in Modern Fashion

현대 패션에 나타난 가면의 형태와 특성

  • Published : 2008.05.31

Abstract

This study is on the various style and characteristics of mask, and was performed empirically by reviewing the related materials such as the literature, precedent studies, fashion works, and home and foreign fashion magazines. As a result of the study, the style of mask in the modern fashion is roughly categorized by full-covered style, half-covered style, and over-half-covered style which is covered over 50% of a face. And, mask is utilized on a hat or a dress all over, or is produced by a elaborate makeup. Mask with lots of variation has three big characteristics, which are sense of disguise, sense of ornamentation, sense of grotesquery. First, sense of disguise means deviation or tool of affectation instead of cultural standard norm through transforming or masquerading as an imagery person or animal in ancient myths, famous artistes, etc. It could be developed to express a designer's identity. Second, mask decorated with various styles and materials has sense of ornamentation, which means natural human desire of expression for beauty, and at the same time human mind longing for experience a fantastic and ideal inner world being deviated from the present world even indirectly. Third, ignoring the original format of eyes, nose, and mouth, using extraordinarily various techniques such as distortion, extreme, exaggeration, concealment, or combining with animal images, mask has sense of grotesquery inducing humor and horror simultaneously.

Keywords

References

  1. 김형기 (2003). 독일어권 연극에서의 가면. 브레히트와 현대연극, p. 343
  2. Ingelore Ebeling (1984). Musken und Maskierung, Kult, Kunst and Kosmetik. Koln:Von den Naturvolkern bis zur Gegenwart, p. 243
  3. 김미경 (1993). 한국탈놀이의 가면형태에 관한 구조적 분석. 세종대학교 대학원 석사학위논문, p. 5
  4. 임형란, 이미숙 (2004). 가면을 활용한 의상 디자인 연구. 한국패션비지니스학회, 8(2), p. 155
  5. Jean Louis, 이강렬 역 (1986). 가면의 민속학. 서울: 경서원, p. 23
  6. 김형기, 이영임, 안소형, 이호경, 고호상 (2005). 가면과 욕망. 서울: 월인, p. 30
  7. 김형기, 독일어권 연극에서의 가면. 브레히트와 현대연극, p. 344
  8. 정흥숙 (1997). 서양복식문화사. 서울: 교문사, p. 195
  9. Heinz E.R. Martin (1983). Masken. Munchen, pp. 10-11
  10. Richard Ellmann (1979). The Man and the Mask. New York: Norton, p. 176
  11. 임형란, 이미숙, (2004). 가면을 활용한 의상 디자인 연구. 한국패션비지니스학회, 8(2), pp. 154-158
  12. 하지수 (1994). 현대패션에 표현되는 유희성. 복식, 22, p. 73
  13. 이호경 (2003). 독일지역 축제문화에서의 가면과 인간의 욕망. 브레히트와 현대연극, p. 450
  14. 권영걸 외 26 인 (2002). 이제는 색이다. 서울: 국제, p. 18
  15. 김경희, 이옥희 (2002). 무용가면의 상징성 연구. 복식문화연구, 10(4), p. 414
  16. Roger Caillois, 이상률 역 (1994). 놀이와 인간. 서울: 문예출판사, pp. 136-147
  17. Sunsan Valeria, Harris Smith (1984). Masks in Modern Drama. London: Bekley, p. 2
  18. 임형란, 이미숙, (2004). 가면을 활용한 의상 디자인 연구. 한국패션비지니스학회, 8(2)., p. 159
  19. 이호경, 독일지역 축제문화에서의 가면과 인간의 욕망. 브레히트와 현대연극, p. 452
  20. 김경희, 이옥희, (2002). 무용가면의 상징성 연구. 복식문화연구, 10(4), p. 409
  21. 2002F/W Haute Couture Collection (2002. 9). Harper's Bazaar, p. 479
  22. 2002F/W Haute Couture Collection (2002. 9). Vogue, p. 85
  23. 2004S/S Haute Couture Collection (2004. 3). Gap Press, 11, p. 27
  24. 2004S/S Haute Couture Collection (2004. 3). Gap Press, 11, p. 100
  25. 2006F/W Collection (2006. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 11
  26. 2001S/S Haute Couture Collection (2001. 3). Gap Press, 34, p. 131
  27. 2006F/W Collection (2006. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 11
  28. 2006F/W Collection (2006. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 11
  29. 2001F/W Haute Couture Collection (2001. 9). Vogue, p. 86
  30. 2006S/S Haute Couture Collection (2006. 9). Vogue, p. 193
  31. 2006F/W Collection (2006. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 49
  32. 김경희, 이옥희, (2002). 무용가면의 상징성 연구. 복식문화연구, 10(4), p. 410
  33. 1997S/S Haute Couture Collection (1997. 3). Harper's Bazaar, p. 88
  34. 1997S/S Haute Couture Collection (1997. 3). Harper's Bazaar, p. 89
  35. 1999F/W Haute Couture Collection (1999. 9). Vogue, p. 124
  36. 1999S/S Haute Couture Collection (1999.3). Vogue, p. 280
  37. 2001F/W Haute Couture Collection (2001. 9). Vogue, p. 86
  38. 2003S/S Haute Couture Collection (2003. 4). Fashion news, 84, p. 69
  39. 2003S/S Haute Couture Collection (2003. 4). Fashion news, 84, p. 70
  40. 2002F/W Collection (2002. 5). Vogue, p. 7
  41. 2002F/W Collection (2002. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 7
  42. 1997S/S Haute Couture Collection (1997.4). Vogue, p. 135
  43. Fall couture Express (2001. 9). Vogue, p. 84
  44. 1997F/W Haute Couture Collection (1997. 9). Vogue, p. 345
  45. 2002F/W Collection (2002. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 54
  46. 2006F/W Collection (2006. 5). Vogue 별책, p. 63
  47. 1997S/S Haute Couture Collection (1997. 4). Collections, 17, p.40
  48. 2003S/S Haute Couture Collection (2003. 4). Fashion news, 84, p. 68
  49. 2006S/S Collection (2006. 3). Harper's Bazaar 별책, p. 42
  50. 2003S/S Haute Couture Collection (2003. 4). Fashion news, 84, p. 68
  51. 2001S/S Haute Couture Collection (2001. 3). Gap Press, 34, p. 82
  52. 1995F/W Haute Couture Collection (1995. 9). Collec- tions II, p. 49
  53. 2001S/S Haute Couture Collection (2001. 3). Gap Press, 34, p. 79
  54. Paris Express (2003. 3), Vogue, p. 120
  55. 2001F/W Haute Couture Collection (2001. 9), Mode & Mode, 316, p. 123
  56. 2004S/S Haute Couture Collection (2004. 3). Gap Press, 11, p. 98
  57. 2006S/S Haute Couture Collection (2006. 3). Gap Press, 15, p. 37
  58. 1998F/W Haute Couture Collection (1998. 9). Harper's Bazaar, p. 37
  59. 장미숙, 양숙희 (2003). 공포영화에 나타난 악마의 유형과 특수분장기법에 대한 연구. 복식, 53(8), p. 33
  60. 김형기, (2003). 독일어권 연극에서의 가면. 브레히트와 현대연극 p. 351
  61. 장미숙, 양숙희, (2003). 공포영화에 나타난 악마의 유형과 특수분장기법에 대한 연구. 복식, 53(8), p. 33
  62. M For Mask (2006. 10). Vogue Korea, p. 229
  63. 김선영 (2005). 머프의 사적고찰과 미적가치에 관한 연구. 복식문화연구, 13(4), p. 523
  64. 김선영 (2005). 머프의 사적고찰과 미적가치에 관한 연구. 복식문화연구, 13(4), p. 521
  65. 이경아, 전혜정(2005). 로맨티시즘 복식의 양식 II. 복식, 55(1), p. 65
  66. Wladyslow Tatarkiewicz, 손효주 역 (1997). 미학의 기본개념사. 서울: 미진사, pp. 312-313
  67. 이정혜, 김순자 (2004). 현대패션에 나타난 신체장식 표현의 미적가치에 관한 연구. 복식문화연구, 12(5), p. 728
  68. Philip Thomson, 김영무 역 (1986). 그로테스크. 서울: 서울대학교출판부, pp. 27-36
  69. 김형기, (2003). 독일어권 연극에서의 가면. 브레히트와 현대연극, p. 345
  70. The Mask of Fashion (2006. 5). Harper's Bazaar 별책, p. 49