Color Image Segmentation and Textile Texture Mapping of 2D Virtual Wearing System

2D 가상 착의 시스템의 컬러 영상 분할 및 직물 텍스쳐 매핑

  • 이은환 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 곽노윤 (백석대학교 정보통신학부)
  • Published : 2008.06.15

Abstract

This paper is related to color image segmentation and textile texture mapping for the 2D virtual wearing system. The proposed system is characterized as virtually wearing a new textile pattern selected by user to the clothing shape section, based on its intensity difference map, segmented from a 2D clothes model image using color image segmentation technique. Regardless of color or intensity of model clothes, the proposed system is possible to virtually change the textile pattern or color with holding the illumination and shading properties of the selected clothing shape section, and also to quickly and easily simulate, compare, and select multiple textile pattern combinations for individual styles or entire outfits. The proposed system can provide higher practicality and easy-to-use interface, as it makes real-time processing possible in various digital environment, and creates comparatively natural and realistic virtual wearing styles, and also makes semi-automatic processing possible to reduce the manual works to a minimum. According to the proposed system, it can motivate the creative activity of the designers with simulation results on the effect of textile pattern design on the appearance of clothes without manufacturing physical clothes and, as it can help the purchasers for decision-making with them, promote B2B or B2C e-commerce.

본 논문은 2D 가상 착의 시스템의 컬러 영상 분할 및 직물 텍스쳐 매핑에 관한 것이다. 제안된 시스템은 컬러 영상 분할에 의해 2D 의류 모델 영상으로부터 분할된 의류 형상 영역에, 명도 차분 맵에 기반하여 사용자가 선택한 새로운 직물 패턴을 가상적으로 착용시킬 수 있는 것이 특징이다. 제안된 시스템은 모델 의류의 색이나 명도에 상관없이, 선택된 의류 형상 영역의 음영 및 조명 특성을 유지하면서 직물 패턴이나 직물 색을 가상적으로 변경시킬 수 있다. 또한 각기 다른 스타일 혹은 전체적인 차림새를 위한 다양한 직물 패턴 조합을 신속하고 용이하게 시뮬레이션하고 비교 선택할 수 있다. 제안된 시스템은 다양한 디지털 환경에서 실시간 처리가 가능하고 비교적 자연스럽고 사실적인 가상 착의 스타일을 제공할 뿐만 아니라 수작업을 최소한으로 줄인 반자동화 처리가 가능하기 때문에 높은 실용성과 편리한 사용자 인터페이스를 제공할 수 있다. 제안된 시스템에 따르면, 실제 의복을 제작하지 않고도 직물 패턴 디자인이 의복의 외관에 미치는 영향을 시뮬레이션할 수 있으므로 직물 디자이너의 창작활동을 도와줄 수 있고, 또한 구매자의 의사결정을 지원해 B2B 또는 B2C 전자상거래 행위를 촉진할 수 있다.

Keywords

References

  1. 박창규, 김성민, "3차원 및 가상공간 기술을 이용한 디지털 패션섬유제품", 섬유기술과 산업, 제8권, 제1호, pp. 30-41, 2004. 8
  2. 조숙진, "가상 의상 모델링 및 착장 소프트웨어를 위한 가이드라인", 대한가정학회, 제44권, 제2호, pp. 127-135, 2006. 2
  3. P. Volino and N.M-Thalmann, "Developing Simulation Techniques for an Interactive Clothing System," International Conference on Virtual Systems and Multimedia, pp. 109-118, 1997
  4. I. Rudomin, R.P. Urbiola, M.E. Melon and J.L. Castillo, "Multilayer Garments using Isosurfaces and Physics," Journal of Visualization and Computer Animation, Vol.12, pp. 215-226, 2001 https://doi.org/10.1002/vis.261
  5. F. Cordier, P. Volino and N. M-Thalmann, "Integrating Deformations Between Bodies and Cloths," Journal of Visualization and Computer Animation, Vol.12, pp. 45-53, 2001 https://doi.org/10.1002/vis.243
  6. Kwang-Jin Choi, Hyeong-Seok Ko, "Stable but Responsive Cloth," ACM Transactions on Graphics, Vol.21, Issue 3, pp. 604-611, 2002
  7. 장미정, 오승우, 원광연, "온라인 의류 쇼핑몰을 위한 가상가봉 시스템", HCI 2004 학술대회, pp. 1-6, 2004. 2
  8. 강문구, "켤레조화함수를 이용한 비순차적 의류 주름 모사 알고리즘", 정보과학회논문지 : 소프트웨어 및 응용, 제32권, 제3호, pp. 181-191, 2005. 3
  9. 김성민(D&M 테크놀로지), "상품 색상 변경 방법 및 시스템", 대한민국 등록특허공보 등록번호 제10-0399286호, 2003. 9
  10. 김성민(D&M 테크놀로지), "의복 착용 시뮬레이션 방법", 대한민국 등록특허공보 등록번호 제10-0431788호, 2004. 5
  11. 김영운, 소인미, 김주리, 정석태, 조진애, 이용주, 정성태, "패션 디자인의 자연스런 드레이핑을 위한 2.5D 맵핑 시스템 구현", 2004년 한국멀티미디어학회 추계학술대회논문집, 제7권, 제2호, pp. 508-511. 2004. 11
  12. P. Salemier and M. Pardas, "Hierarchical Morphological Segmentation for Image Sequence Coding," IEEE Trans. on Image Processing, Vol.3, No.5, pp. 629-651, Sep. 1994
  13. Rafael C. Gonzalez and Richard E. Wood, Digital Image Processing 2nd Edition, Prentice Hall, pp. 320-335, 2002
  14. Randy Crane, A Simplified Approach to Image Processing, Prentice Hall, pp. 17-22, 1997