A Design of Call Routing Agent for Multi-Channel

멀티채널 환경에서의 콜 에이전트 설계 및 구현

  • 전병욱 (수원대학교 IT대학 정보통신공학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

CRM(Customer Relationship Management) improves the competitiveness of small companies to large enterprises. E-mail, SMS (Short Message Service), telephony service, DM (Direct Mail) are used for customer response in many companies. In order to improve company's profit, business diversification is in progress with protecting the succession of existing customers, and the only of new customers. Futhermore, BPR (Business Process Re-engineering) and BPM (Business Process Management) of the CRM can be easily found in many companies, because it is the first contact point to the company at the customer's view. This paper discusses the development of CRM, and proposes a call object routing agent that is the main engine of the CRM. Result of performance evaluation of proposed method show that the system is effective and powerful enough to use at the multi-channel environment.

CRM(Customer Relationship Management)은 비즈니스 환경에서 기업의 이익과 경쟁적 우위를 차지할 수 있도록 하는 비즈니스 전략이다. 기업의 고객 응대 기법으로는 인터넷, E-mail, SMS(Short Message Service), 텔레포니 서비스, DM(Direct Mail)이 이용되고 있다. 최근 수익성 모델 향상을 위한 노력으로 기존 고객의 이탈 방지 및 유지, 신규 고객의 가입 및 유지를 통한 비즈니스 모델을 다각화하고 있다. 또한 고객의 최초 접점이 될 수 있는 CRM 센터의 업무 프로세스 재설계(Business Process Re-engineering), 업무 프로세스 관리(Business Process Management)가 빈번하게 발생하고 있다. 본 논문에서는 고객응대 CRM 모델 구축시의 고려 사항을 제시하고 콜 객체 라우팅(Call Object Routing)을 위한 에이젼트(Agent)를 제안하고 구현 및 성능평가를 하였다. 제안한 모델은 대 고객 응대 CRM 모델로 효율적으로 이용될 수 있다.

Keywords