DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Actual Conditions of Elementary Schoolchildren's Internet Addication and Teachers' Consciousness of It

초등학생의 인터넷 중독에 대한 실태와 교사들의 인식에 관한 연구

  • Published : 2008.04.28

Abstract

Internet addiction is currently regarded as a problem for its negative function in the information-oriented society. Particularly in cases of elementary schoolchildren in their growth period, it is very important to grasp the schoolchildren's conditions in advance and guide them on a systematic basis before they get into the habit of addiction to the Internet. For this purpose, several research papers have already discussed the seriousness of Internet addiction. This research is aimed at conducting a positive research work on to what extent such academic research results had affected educational fields, and also at what level the seriousness of Internet addiction is staying at the present moment. For this, this research conducted a survey of the Internet addiction level for fourth, fifth, and sixth graders totalling in 448 from one elementary school located within the jurisdiction of Gyeongsangbuk-do through the on-line system and questionnaires from March 31 to April 3, 2008. And also looked into the level of perception on Internet addiction for 29 teachers within the surveyed school. The results of this study show that 90.1 percent(408 children) of the surveyed children were a member of a general user group. Such aspects are thought to have resulted from some factors that functioned in a positive way, such as teachers' proper perception on Internet addiction and their proper guidance against this, and plenty of conversation at the children's homes, and the children's smooth relationship between their friends and teachers.

최근 인터넷 중독은 정보화사회의 역기능으로 문제시되고 있으며 특히 성장기에 있는 초등학생의 경우 인터넷 중독의 단계에 들어서기 이전에 미리 학생들의 실태를 파악하고 체계적으로 지도하는 것이 매우 중요하다. 이에 여러 논문에서 인터넷 중독에 대한 심각성에 대해 논의한 바가 있다. 본 연구에서는 이러한 학계에서의 연구의 결과가 교육현장에 어느 정도 파급 효과를 일으켰으며 현재는 어느 정도의 심각성을 가지고 있는지에 대해 실증적인 연구를 실시하고자 한다. 이에 본 연구에서는 2008년 3월 31일$\sim$ 4월 3일 온라인 시스템과 지면을 통하여 경상북도 관내의 OO초등학교 1곳의 4, 5, 6학년 전체 448명을 대상으로 인터넷 중독 정도를 측정하였으며, 해당 학교 교사 29명의 인터넷 중독에 대한 인식정도를 알아보았다. 연구결과 전체 90.1%(408명)이 일반사용자군으로 나타났고, 이와 같은 현상은 교사들의 인터넷 중독에 대한 바른 인식과 적절한 지도, 가정에서의 학생과의 많은 대화시간, 학교에서 친구와 교사와의 원만한 관계 등이 긍정적인 요인으로 작용하여 나타난 결과로 여겨진다.

Keywords

References

  1. 구본희, 최무진, "인터넷 중독과 정보윤리에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-자아특성 및 인터넷 인지특성을 중심으로", 정보시스템연구, 제15권, 제3호, pp.232-252, 2006.
  2. 권구영, 이혜자, "청소년의 인터넷 사용과 정신건강 간의 관계에 관한 연구", 정신보건과 사회사업, 제13권, pp.59-86, 2002.
  3. 김명철, 정태근, "초등학생의 인터넷 중독이 학업성취에 미치는 영향", 부산교육대학교 학생생활연구소 학생생활연구, 제24권, pp.55-74, 2004.
  4. 안광식, 최완식, "공업계 고등학교 학생들의 인터넷 중독 실태 및 그것의 심리사회적 요인과 인터넷 활용 형태와의 관련성 연구", 대한공업교육학회, 제28권, 제1호, 71-87, 2003.
  5. 이철현, 정계환, "초등학교 학생들의 게임 중독과 공격성 및 인성과의 관계", 한국정보교육학회 논문지, 제9권, 제3호, pp.417-437, 2005.
  6. 이현주, "초등학생의 심리사회적 특성과 하루인터넷게임시간 및 인터넷게임 중독", 교육방법연구, 제18권, 제2호, pp.119-137, 2006.
  7. 이형초, 안창일, "인터넷게임 중독의 진단척도 개발", 한국심리학회지:건강, 제7권, 제2호, pp.211-239, 2002.
  8. 임진숙, 강성국, 김성식, "인터넷 중독 예방 교육을 위한 청소년의 인터넷 중독 요인에 관한 연구", 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제8권, 제2호, pp.75-83, 2005.
  9. 정재교, "대학생들의 인터넷 이용습관에 관한 연구", 상경연구, 제18권, 제2호, pp.33-58, 2002.
  10. 최병호, 초등학생의 인터넷 사용이 학교 및 개인 생활에 미치는 영향, 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  11. 홍경희, 중학생들의 인터넷 과다사용과 가정환경과의 연관성에 대한 연구, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002.
  12. 홍경희, 초등학생을 위한 대안활동 중심 인터넷 중독 예방용 WBI 개발 및 적용, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  13. 홍영상, "초등학생의 인터넷 이용에 대한 실태 조사 연구", 교육발전 연구, 제22권, 제1호, pp.73-91, 2005.
  14. B. Mossbarger, "Is "Internet addiction" addressed in the classroom? A survey of psychology textbooks", Computers in Human Behavior, Vol.24, No.2, pp.468-474, 2008. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.02.002
  15. J. J. Fitzpatrick, "Internet Addiction: Recognition and Interventions", Archives of Psychiatric Nursing, Vol.22, No.2, pp.59-60, 2008. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2007.12.001