DOI QR코드

DOI QR Code

Consideration Points for Mobile Conversion of Game Contents

게임콘텐츠의 모바일화 과정에서의 고려사항들

  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 한종성 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 경병표 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 이동열 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 이완복 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 이경재 ((주)예람)
  • Published : 2008.04.28

Abstract

With the rapid development of information technologies, various types of game devices have been created. Moreover, the game contents are once created, they can be easily reused on several other devies without depending on their platform or media, which phenomena is so called as one source multi use (OSMU). Especially young gamers are good at not only playing the famous computer games but also good at using and utilizing the brand new and the latest mobile devices, they might be the major consumers in the area of mobile games in the near future. This paper discusses and proposes several points to be considered when a conventional computer game to be transformed into a mobile game. Since the points suggested are very useful when the conventional game is to be ported to the mobile devices of inferior performance, it is expected that more profits could be achieved in the market of mobile game with less investment and effort.

최근 유무선 네트워크를 비롯한 IT 기술이 발전하면서 다양한 게임 단말기들이 생겨나게 되었으며, 한번 제작된 게임 콘텐츠는 미디어와 플랫폼을 초월하여 재사용되어지는 원소스멀티유스 현상이 보편화되어지고 있다. 특히 패키지 게임이나 온라인게임에 열정적이고 능숙한 젊은 사용자층은 신형 휴대 단말기에도 관심이 높으며 다양하게 활용할 줄 알기 때문에, 향후 모바일 게임의 주요 고객으로 이동할 가능성이 높다. 본 연구에서는 기존 게임 콘텐츠를 모바일화 할 때 생길 수 있는 제반 문제점과 고려사항들에 대하여 분석하고 제시하고 있다. 본 논문에서 제안하는 요소들을 고려하면 높은 사양의 PC나 전용 게임기에서 동작하는 게임들을 열악한 성능과 제약사항을 가지는 모바일 단말기에 효율적으로 이식할 수 있을 것으로 전망되기 때문에, 적은 비용과 노력으로 모바일 게임 시장 영역에서 수익을 창출하는데 도움이 될 수 있다.

Keywords

References

  1. "게임 이슈 리포트", 한국 소프트웨어 진흥원, 통권56호, pp.318-21, 2007.
  2. "모바일시대의 콘텐츠 비즈니스", 삼성경제연구소, Issue Paper, pp.24-25, 2003.
  3. (주)스트라 베이스, "2006 해외 디지털 콘텐츠시장 조사 - 모바일 콘텐츠편", 한국 소프트 웨어 진흥원, 2006(3).
  4. 김정남, 김정현, "게임의 운명을 결정하는 상상력과 기획력", 사이버 출판사, 2006(4).
  5. Mika hiltunen, Markku Laukka, Jari Luomala "Mobile User Experience," IT Press, 2007(9).
  6. 고병희, "모바일 3D 게임 제작환경과 개발 프로세스에 관한 연구", 예원 예술대학교, 2005(3).
  7. (주)아이뉴스24, "대한민국 모바일 연감", 한국 인터넷 진흥원, 2007(8).
  8. U. Josh, "Flash Lite 2.0을 위한 컨텐츠 최적화", Adobe 개발자 센터, 2006(8).
  9. 송해령, "모바일 플래시 콘텐츠 제작 가이드", 디자인 정글, 2005(11).
  10. http://www.gitiss.org/index.jsp
  11. http://www.adobe.com/kr/devnet/
  12. http://www.nexon.com/main/page
  13. www.eamobile.com/Web/Catalog/US/en/game/