프로세스 혁신을 통한 서비스 경쟁력 향상 방안에 관한 연구

A Study on the Improvement Plan of Service Competitiveness by Process Innovation

  • 최봉 (서울시청개발연구원) ;
  • 임병학 (부산외국어대학교 경영학과) ;
  • 홍한국 (동의대학교 경영정보학과)
  • 발행 : 2008.12.30

초록

서비스 경쟁력의 중요성은 나날이 증대하고 있다. 국내 기업들은 서비스 경쟁력의 중요성을 인식하고 있지만, 그 대응은 미흡한 수준이다. 서비스는 생산과 소비가 동시에 발생하는 특징을 가지고 있어 그 자체가 프로세스라 할 수 있다. 본 연구에서는 서비스 경쟁력 향상을 위한 방안으로 프로세스 혁신을 활용한다. 서비스 프로세스 혁신을 상품의 특성(유형과 무형)과 혁신 대상(신 프로세스 설계와 기존 프로세스 개선)에 따라 4가지 타입으로 구분하며, 각 타입별로 다양한 사례를 제시하고 이를 토대로 구체적인 경쟁력 향상 방안을 제안한다.

Importance of service competitive power is greatly increasing. Domestic enterprises are recognizing the importance of service competitive power, but the correspondence is insufficient level. Because service has the characteristic that production and consumption synchronizes, it can be considered as process. In this study, we utilize the process reform by plan for service competitive power elevation. We divide service process reform by four types based upon special quality of goods(form and formlessness) and reform target (new process design and existing process improvement), and present various examples by each type. On the this basis, we suggest the specific elevation plan of competitive power.

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