A Study on the Analysis of Participants' Satisfaction Ratings for the Promoting Cyber Education

사이버교육의 활성화를 위한 학습자 만족도 분석을 위한 연구

  • 김경희 (백석문화대학 컴퓨터정보학부) ;
  • 김경수 (백석문화대학 컴퓨터정보학부) ;
  • 송영기 (백석문화대학 유아교육과)
  • Published : 2008.12.20

Abstract

Korea has constructed a high speed Internet service which is widely used for cyber education by Korean. In composition and operating systems, cyber education is different from off-line education. Colleges have to analyse factors related to active education and make the factors have optimal effect for cyber education. In this paper, we meet the needs of the present trends, arrange and classify activation factors of cyber education. In addition, to improve effective operating systems of cyber education, we survey, and analyse participants' satisfaction ratings. The result of the survey is used in our proposal for promoting cyber education.

초고속 인터넷 인프라를 구축하고 있는 우리나라는 교육 분야에도 인터넷을 활용한 사이버교육이 도입되어 활발하게 실시되고 있다. 사이버교육은 기존의 강의실 강의와는 구성과 운영이 다르다. 효과적인 운영과 활발한 적용을 위해, 대학은 사이버교육을 활성화하기 위한 여러 요소들을 분석하고 각 요소들이 최적의 효과를 낼 수 있도록 하여야 한다. 본 연구는 이러한 시대적 요구에 부응하기 위해, 사이버교육 활성화 요소를 정리하고 분류한다. 또한, 대학의 효과적이고 효율적인 사이버 교육 운영 및 발전적인 개선을 촉진하기 위하여, 한 대학을 중심으로 개설된 사이버교육에 대한 학습자 만족도를 실시하고 분석하여, 그 결과를 토대로 사이버교육을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 제안한다.

Keywords