DOI QR코드

DOI QR Code

Management Result Effecting Factors Through the Business Intelligence

비즈니스 인텔리전스 도입이 경영성과에 미치는 영향

  • 김현준 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 양해술 (호서대학교 벤처전문대학원 IT응용기술학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

The change of management paradigm is that information technology change according to technology evolution at present is applied to corporate management, is that management level must be adapted to uncertainty management environment with activity and be made decision based on analyzed real time information through information system. This produces the effective target achievement and efficiency business productivity guarantee. At the present day, importation of business intelligence like enterprise information system has been the essential factor in business activities. Therefore, It is very important to give lessons the enterprises for building the business intelligence selecting the major success factors of more influence to managing results. In this paper, to authorize the research model and research constructions through theory study of literatures and surveying statics analysis prove the relational influences among the influencing factors related business intelligence system buliding.

경영패러다임의 변화는 오늘날 기술발전에 따른 정보기술 변화를 기업경영에 적극적으로 수용해야 한다는 것이며, 경영층에서 불확실한 경영환경에 보다 민첩하게 적응하며, 실시간으로 분석되는 정보를 기반으로 의사결정을 하여야 하는 것을 의미한다. 이것은 최근 기업의 효과적 목표달성과 효율적 업무생산성을 확보 할 수 있는 근간이 되며, 이에 따른 기업정보시스템으로써의 비즈니스 인텔리전스의 도입은 기업의 필수적인 요소가 되고 있다. 따라서 비즈니스 인텔리전스 시스템을 구축하고자 하는 기업들에게 경영성과에 보다 효과적으로 영향을 미칠 수 있는 핵심성공요인을 도출해 주는 것은 매우 의미 있을 것이다. 본 연구에서는 이론연구를 바탕으로 설정된 연구모형과 연구가설을 설문조사 및 통계분석을 진행하여 연구가설을 검정하고 그 결과를 분석하여 성공요인들 간의 관계를 규명해 준다.

Keywords

References

  1. A.Toffler, 제 3의 물결, 서울 낙원사, 1981, p31.
  2. 김현준, "기업 내 EIS 활용방안에 관한 연구", 아주대 대학원 석사 학위 논문, 1996. p1.
  3. 허순영, "비즈니스 인텔리전스 개괄". 정보과학지 제21권 제 10호 통권 제 173호, 2003, pp.5-11.
  4. 이수철, " 우리 기업에 맞는 BI 성공 전략", 아이티엔 솔루션 통권 11호, 2003, pp, 92-95.
  5. 이강욱, "BI:의사 결정지원, 이젠 BI 솔루션인가", 아이티엔 솔루션 통권 8호, 2002, pp.71-78.
  6. Micheal H. Brackett, "Business Intelligence Value Chain", DM Review Magazine, March 1999.
  7. Gilad, B. and Herring J. P., The Art and Science of Business Intelligence Analysis, JAI Press LTD., Greenwich, 1996.
  8. 김재경, 이주연, 박상곤, " 비즈니스 인텔리전스", (주)시그마인사이트컴, 2004.
  9. 조재희, 박성진, "OLAP 테크롤러지", 시그마컨설팅그룹, 1999.
  10. 김태훈, "금융업계 비즈니스 인텔리전스 도입 현황조사 및 분석", 경희대 경영대학원 석사학위논문, 2006.
  11. Berson, A. Smith, S. and Thearling, K., Building Data Mining Application for CRM, McGraw-Hill, New York, 2000.
  12. Michael Treacy. and Fred Wiersema, "Customer Intimacy and Other Value Disciplines", Harvard Business Review, pp. 84-93, Jan/Feb Vol 71, 1993.
  13. Delone, W. H. and E. R. McLean, "Information Systems Success : The Quest for the Dependent Variables,"Information Systems Research, Vol. 3, No. 1, March 1992, pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  14. Bailey, J. and S. W. Person, "Development of A Tool For Measuring and Analyzing Computer User Satisfaction,"Management Scienct, Vol. 29, N0. 5, 1983, pp. 530-545 https://doi.org/10.1287/mnsc.29.5.530
  15. Saunder, C. S., Joned J. W., "Measuring Performance of the Information System Function, "Journal of Management Information Systems, Vol. 8, No 4, 1992, pp. 62-82.
  16. Goodwin, B. and M. Seegert, " Implementing ERP in a Big Way" APICS, June 1997, pp. 60-64.
  17. Swanson, E. B., "Management Information Systems : Appreciation and Involvement", Management Science, Vol. 21, No. 2, 1974, pp. 178-188. https://doi.org/10.1287/mnsc.21.2.178
  18. Mathieson, K., "Predicting User Intentions: Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior", Information Systems Research, Vol. 2, No. 3, Sep. 1991, pp. 144-176.
  19. Deborah Compeau, Christopher A. Higgins and Sid Huff, "Social Cognitive Theory and Individual Reaction to Computing Technology: A Longitudinal Study", MIS Quarterly, Vol. 23, No. 2, Jun 1999, pp. 145-158. https://doi.org/10.2307/249749
  20. 서창교, 신성호, "지식관리시스템 성과에 영향을 미치는 요인", 경영정보학연구, 제 15권, 제 1호 (2005), pp. 1-24. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2005.00182.x
  21. Lucas, H.C., "Organization Size and Information System Sophistication", Journal of MIS, Vol.2, No.3, 1985, pp. 76-78.
  22. Willoughby, J. P. and C. Pye, "Top Management's Computer Role", Journal of System Management, 28(9), September 1977, pp. 10-13.
  23. Igbaria, M. and S. A. Nachman, "Correlates of User Satisfaction with End User Computing", Information and Management, Vol. 19, 1990.
  24. Jenkins, A. M. and Rickettes, J. A., "Development of an Instrument to Measure User Satisfaction with Management Information Systems", Unpublished Discussion Paper, Indiana Univ., Bilominton, Indiana, 1979.
  25. Barki, Henry and Hartwick, Jon "Measuring User Participation, User Involvement, and User Attitude", MIS Quarterly, Mar 1994 pp.59-82.
  26. Kapp, K. M., "The USA Principle: The Key to ERP Implementation Success," APICS, June 1997, pp. 62-66.