DOI QR코드

DOI QR Code

Intertextuality of Materials in the Contemporary Fashion

현대패션에 나타난 소재 상호텍스트성

  • Published : 2008.05.31

Abstract

The purposes of this study are to review the status of dress material in the contemporary fashion design by examining the intertextuality of many materials other than textiles used in the contemporary fashion and to show that the development of new fashion materials is a factor for designing competitiveness. The results of this study are summarized as follows: First, foods and natural objects are used as fashion materials to reveal natural beauty, and at the same time new formative elements are expressed in combinations of life and fashion. Second, common paper and luxurious jewelry are presented as a formative element symbolic of an aspect of the contemporary society or embodied in elaborate handicraft techniques. Those materials boost the luxuriousness of costume and create a strong futuristic image according to how they are expressed. Third, plastics available for a variety of objects in different shapes and colors offer such formative features that could be shaped with textiles, as high-end technology is introduced to fashion. Fourth, metallic materials have added freedom to design formality due to their qualities of convergence and displacement and by the introduction of brand-new technology, suggesting a new future for the fashion industry. Fifth, using a variety of anti-fashion materials including semiconductor chips, mirrors, vinyl, wires, and rubber makes a change in the existing points of view regarding the formality of things and helps create a special aesthetic effect in a visual respect to develop a strong intertextuality of materials.

Keywords

References

  1. 강숙녀, 김혜정. (1999). 20세기 말에 보여진 예술의상의 소재에 관한 연구. 복식, 48, 101-115
  2. 광택의 시대. (2007, 5). Harper's Bazaar, p. 240
  3. 김영인, 강죽형, 김지선, 김지영, 김혜수, 박연주, 이민정, 한소원. (2001). 현대패션과 액세서리디자인. 서울: 교문사
  4. 김은실, 배수정. (2000). 장 폴 골티에의 작품에 나타난 해체주의 양식의 고찰. 가정과학연구, 10, 60-71
  5. 김자민, 하지수. (2005). 현대패션에 나타난 장르간 하이브리드에 대한 연구. 복식, 55(8), 1-14
  6. 김정애. (1995). 20세기 후반 테크노사이버 패션에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  7. 김주영, 양숙희. (1998). 현대복식에 나타난 내부로부터의 해체 현상(제2보). 한국의류학회지, 22(1), 3-17
  8. 김지연, 전혜정. (1997). 복식에 나타난 해체주의 양식 연구. 복식, 32, 293-311
  9. 김혜정. (2004). 21세기 현대패션에 나타난 타영역과의 상호텍스트성에 관한 연구. 복식, 54(2), 105-119
  10. 남미현, 박명희. (2004). 현대패션의 그로테스크적 특성에 관한 연구. 복식, 54(8), 147-162
  11. 박혜원, 이미숙, 염혜정, 최경희, 박수진. (2006). 현대패션디자인. 서울: 교문사
  12. 박현신. (1998). 카오스 프랙탈적 사고에 기초한 의상의 해체경향에 관한 연구. 복식, 38, 179-192
  13. 서경희, 추태귀. (2005). 현대패션에 표현된 해체주의의 상호텍스트성에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 7(4), 361-370
  14. 송번수. (1996). The modern fabric art. 서울: 디자인하우스
  15. 이경희, 김희정, 김유진, 김윤경, 노경혜, 오해순, 은소영, 주소현. (2001). 패션디자인발상. 서울: 교문사
  16. 이글턴. (1986). Literary theory. 김영화 역 (1997). 서울: 창작과 비평
  17. 이영재. (2000). 현대패션에 나타난 금속소재의 대중화 현상. 동명정보대학교 논문집, 3, 397-415
  18. 이인성. (1996). 일상적으로 의복에 사용되지 않은 소재와 테크닉에서 살펴본 의상 창작과 예술. 한국의류학회지, 20(1), 197-206
  19. 채금석. (1995). 현대복식미학. 서울: 경춘사
  20. 최영옥. (2001). 장폴 골티에 작품에 나타난 내적해체경향. 복식문화연구, 9(4), 574-591
  21. 현대미술코드를 잡아라. (2006, 2. 21). 조선일보, p. A21
  22. Artistic License. (2003, 4). Harper's Bazaar, p. 120-124
  23. Caovilla, P. (2001). Taste the fashion. Milano: Skira Editore SPA
  24. Caroline, E. (2003). Fashion at the edge. USA: Yale university press
  25. Craft Work. (2007, 5). Vogue, p. 203
  26. Florence, M. (1999). Arts & mode. Paris: Assouline
  27. Musee des Arts de la Mode. (1990). Nos Annees 80. Paris: Musee des Arts de la Mode
  28. Paco Rabanne. (1994, 11). Depeche Mode Paris, p. 46
  29. We are going to the future. (2007, 2). Vogue, p. 158

Cited by

  1. Characteristics in the Lingerie Looks Designed by John Galliano vol.51, pp.2, 2013, https://doi.org/10.6115/khea.2013.51.2.147