Improvement for Safety Education Considering Individual Personality in the Construction Site.

건설근로자의 개인적 특성을 고려한 안전교육 개선방향

  • Published : 2008.06.30

Abstract

As defined by the experts, safety education is the basic method through which people can protect themselves from the dangers in workplace. Therefore, safety education is an important safety measure that can be effectively utilized in disaster prevention without any certain limit. The current practice of safety education in construction sites, however, is all formal and has no substance. Safety education became a mere boring time to workers since the material is not related to them, and does not reflect the individual personalities, which cannot induce voluntary participation of workers. Thus, it is vital to develop various safety education models suitable for individual personalities of construction workers. This study aims to provide the basic data necessary to establish safety education models according to individual personalities of construction workers. Based on the analysis of the preliminary stuff and interviews, the typical individual personalities of construction workers and safety education factors were examined, and the frameworks for each were established. Based on results of applying them to actual cases, directions to improve safety education in construction sites are presented.

안전교육은 작업장 위험에 대해 자기 스스로 보호할 수 있는 기본적인 방법이라고 안전교육 전문가들이 언급한 것처럼 안전교육은 재해예방에 별다른 제한 없이 효율적으로 사용될 수 있는 중요한 안전대책이다. 그러나 건설현장에서의 안전교육은 매우 형식에 치우쳐 교육을 위한 교육일 뿐이며 근로자들에게 안전교육 시간은 지루하고 따분한 시간일 뿐이다. 이러한 이유는 자기와 상관없는 교육내용과 개인적 특성을 무시한 일괄교육에서 기인하며 이는 더 이상 근로자의 자발적 참여를 유도하지 못한다. 따라서 건설근로자들의 개인적 특성에 맞는 다양한 안전교육모델 개발이 필요하다. 이에 본 연구는 건설근로자의 개인적 특성에 맞는 안전교육 모델을 구축하는데 필요한 기초자료를 제공하기 위해 선행연구 분석 및 면담조사를 통해 건설근로자들의 대표적인 개인적 특성 요소와 안전교육 요소를 도출하여 각각의 분류체계를 구축하였으며 마지막으로 건설현장의 근로자에 대한 사례적용을 통해 건설 안전교육의 개선방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 갈원모 (2005). 안전교육론, 동화기술, 서울, pp. 33-35
  2. 김만장 (2003). 건설현장의 재해예방을 위한 건설안전교육의 개선방안, 동국대 석사학위논문, pp. 37-49
  3. 김영주 (2005). 건설현장 근로자의 건설재해 안전의식 실태에 관한 연구, 한양대 석사학위논문, pp. 29-48
  4. 김종재 (1996). "개인특성과 조직특성이 운전자의 사고에 미치는 영향", 산업경제학회지, 산업경제연구원, pp. 1-31
  5. 박수경 (2003). "조직의 사회∙심리적 요인과 산재발생 간의 관계", 사회복지정책학회지, 사회복지정책학회, 제16권, pp. 61-78
  6. 산업안전보건연구원 (1997). 교육적 원인에 의한 재해 감소 효과에 관한연구. 한국산업안전공단. 인천, pp. 3-4
  7. 산업안전보건연구원 (2000). 건설공사 종류별 위험도 조사 및 정량화 지수 연구, pp, 51-52
  8. 신경주, 이민아 (1996). "주택내 안전사고의 개인적인 특성과 사고내용과의 관계", 대한가정학회지, 대한가정학회, 제34권 제1호, pp213-220
  9. 한국산업안전공단 (2008). 산업재해조사보고서, 한국산업안전공단, 인천, pp. 64-163
  10. 심규범 (2001). 건설기능 인력의 수급현황 및 고령화 실태, 한국건설산업연구원, pp. 12-13
  11. 이경근 (1999). Personality가 직무수행에 미치는 영향에 관한 연구, 전남대 석사학위논문, pp. 12-16
  12. 유승일, 이경철, 김용수 (1999). "건설근로자의 안전교육 효율화방안에 관한 연구", 환경과학연구지, 환경과학연 구원, 제11권 제1호, pp. 111-132
  13. 윤현상, 송수식, 이상연, 백주희 (1996). "교통사고 다발자의 성격경향에 관한 연구" 신경정신의학회지, 신경정 신의학회, 제35권, 제5호, pp1095-1104
  14. 양학수 (2003). 건설현장 외국인노동자의 실태조사를 통한 재해예방대책별 상대적 중요도 분석, 서울산업대학교 석사학위논문, pp. 106
  15. 조재환 (1996). "건설 산업 안전교육의 실태분석과 그 대책에 관한 연구", LG건설기술지, LG건설기술 연구원, pp. 113-127
  16. 정영모 (2005). 건설현장에서의 산업재해예방을 위한 안전 교육에 관한 연구, 인하대 석사학위논문
  17. 한국건설안전기술협회 (1991). 건설 안전관리, 1판, 한국 건설안전기술협회, 서울, pp. 56
  18. 함성수 (1995). 성격과 교통사고와의 관계, 중앙대 석사 학위논문
  19. 홍종록 (2007). 건설현장 안전교육과 연계한 체험식 안전교육의 활성화 방안에 관한 연구, 한국기술교육대학, 석사학위논문, pp. 58
  20. 홍종민 (1993). "안전교육이 건설 재해예방에 미치는 영향", 건설안전기술지, 한국건설안전기술협회, 제3권, 제4호, pp. 41-56
  21. Ellen V., Ysbrand J. P., Ronald P. S., Jan N., and Judith G. M. Rosmalen (2007), "Accident proneness, does it exist?" Accident Analysis and Prevention, 39, pp. 556-564 https://doi.org/10.1016/j.aap.2006.09.012
  22. Greenwood, M., & Woods, H. M (1919). "The incidence of industrial accidents upon individuals with specific reference to multiple accidents". Industrial Fatigue Research Board Report, 4 , London; HMSO.
  23. H. w Heinrich. (1980). Industry Accident prevention, 5th, Ed., Mcgraw Hill Book Co, New York, pp.22
  24. Jimmie, H. (2003). "Safety Training Practices for U.S Construction Workers", International Journal of Project Management, 14, pp. 1-10