Samsung Petrochemical: Total Marketing Strategy and Customer Value Creation

삼성석유화학의 토털 마케팅을 통한 고객 가치 창출

  • Yi, Youjae (College of Business Administration, Seoul National University) ;
  • La, Suna (Department of Management, College of Social Science, Korea National Open University) ;
  • Park, Kiwan (College of Business Administration, Seoul National University) ;
  • Lee, Jaeyeon (College of Business Administration, Seoul National University)
  • 이유재 (서울대학교 경영대학 ) ;
  • 라선아 (한국방송통신대학교 경영학과 ) ;
  • 박기완 (서울대학교 경영대학 ) ;
  • 이재연 (서울대학교 경영대학)
  • Received : 2008.09.30
  • Accepted : 2008.09.30
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The objective of the present case study is to analyze how effectively Samsung Petrochemical, which is a representative business-to-business corporation, has created customer value through total marketing strategy. Many business-to-business companies often underestimate or even denigrate the roles played by marketing within organizations and consider marketing investments as costs. However, the current case illustrates that total marketing strategy including brand marketing and others can be effectively employed to maximize customer value even in business-to-business sectors. The case summarizes that total marketing strategy of Samsung Petrochemical is comprised of two primary pillars: brand marketing and the SPC model as an implementation tool that consists of services, product, and customers. The present study is expected to provide valuable insights and implications for many other companies that are operating in the business-to-business sectors.

본 사례는 대표적인 B2B 기업인 삼성석유화학이 토털마케팅 활동을 통하여 어떻게 고객 가치를 창출하고 있는지를 분석하고 있다. B2B 산업의 많은 기업들은 상대적으로 마케팅의 역할을 과소평가하고 있으며, 마케팅적 접근을 투자가 아니라 비용개념으로 인식하고 있다. 그러나 삼성석유화학의 사례는 B2B 산업에서도 브랜드 마케팅을 정점으로 한 토털 마케팅의 도입이 고객 가치를 창출하는 데 매우 효과적임을 보여주고 있다. 본 사례는 삼성석유화학의 마케팅 전략을 크게 브랜드 마케팅과 이를 실현하기 위한 SPC 모델(서비스-제품-고객)의 두 가지 축으로 제시하고 있다. 삼성석유화학의 토털 마케팅 사례는 적극적인 마케팅 활동을 고려하고 있는 많은 B2B 기업에게 의미 있는 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords