초록
친환경 콘크리트 개발의 의미와 한계를 파악하기 위해 알칼리 활성 경량콘크리트 6배합이 실험되었다. 무시멘트 친환경 결합재를 생산하기 위해 고로슬래그와 분말형 규산나트륨이 각각 모재와 활성화제로 이용되었다. 최대직경 13 mm의 경량골재가 굵은골재로 이용되었으며, 최대직경 5 mm의 경량골재가 천연모래의 용적비로 0, 15, 30, 50, 75 및 100% 치환되었다. 굳지 않은 콘크리트에서는 시간경과에 따른 슬럼프 변화가 측정되었으며, 굳은 콘크리트에서는 재령에 따른 압축강도 발현속도, 할렬인장강도, 파괴계수, 탄성계수, 응력-변형률 관계, 부착강도 및 건조수축 변형률이 측정되었다. 실험된 알칼리 활성 경량콘크리트의 압축강도는 경량 잔골재 치환율이 30% 이상일 때 급격히 감소하였다. 특히 사용된 경량골재의 불연속 입도분포는 콘크리트의 역학적 특성들을 나쁘게 만들었다. 알칼리 활성 경량콘크리트의 역학적 특성들은 보통포틀랜드시멘트 경량콘크리트를 위해 제시된 ACI 318-05 및 EC 2 설계기준 또는 Slate 등의 제안모델들과 비교되었다. 또한 측정된 응력-변형률 관계는 보통포틀랜드시멘트 경량콘크리트의 실험 결과에 근거하여 제시된 Tasnimi의 모델과 비교되었다. 실험 결과와 각 제안 모델들과의 비교는 잘 일치하지 않았다.
Six alkali-activated (AA) concrete mixes were tested to explore the significance and limitations of developing an environmental friendly concrete. Ground granulated blast-furnace slag and powder typed sodium silicate were selected as source material and an alkaline activator, respectively. The main parameter investigated was the replacement level of lightweight fine aggregate to the natural sand. Workability and mechanical properties of lightweight AA concrete were measured: the variation of slump with time, the rate of compressive strength development, the splitting tensile strength, the moduli of rupture and elasticity, the stress-strain relationship, the bond resistance and shrinkage strain. Test results showed that the compressive strength of lightweight AA concrete sharply decreased when the replacement level of lightweight fine aggregate exceeded 30%. In particular, the increase in the discontinuous grading of lightweight aggregate resulted in the deterioration of the mechanical properties of concrete tested. The measured properties of lightweight AA concrete were also compared, wherever possible, with the results obtained from the design equations specified in ACI 318-05 or EC 2, depending on the relevance, and the results predicted from the empirical equations proposed by Slate et al. for lightweight ordinary Portland cement concrete. The stress-strain curves of different concrete were compared with predictions obtained from the mathematical model proposed by Tasnimi. The measured mechanical properties of lightweight AA concrete generally showed little agreement with the predictions obtained from these equations.