기하와 기하교육과정 변천과 21세기 기하교육의 방향

The New Directions of Secondary Geometry Curriculum on Historical Perspectives

  • 장경윤 (건국대학교 수학교육과)
  • 발행 : 2008.11.30

초록

본 논문은 교양교육과 수학교육에 필수적인 교과로 여겨오던 학교기하가 20세기 초부터 한 세기 동안 학문적 경향과 사회적 변화에 따라 어떻게 변천되어 왔는가를 역사적으로 개관하고 21세기 기하교육과정의 방향을 조망하였다. 21세기 CAD 등 컴퓨터 소프트웨어와 로봇산업 등은 직업과 전문분야에서 기하의 역할과 학교기하의 지식이나 기능도 바꾸고 있다. 응용과 모델링 측면 강화, 추론과 문제해결 영역확대, 디자인과 관련된 요소 강화로 요약되는 21세기 기하교육 방향에서 우리나라 중등학교 기하교육에 시사점을 찾고자 하였다.

This article summarizes the historical changes of the secondary school geometry to give insights into the new direction of geometry education for the 21th century. Geometry has been considered as an essential subject in high school since mid-nineteen century in accordance with the social changes. Since the development of computer softwares such as CAD effects on the role of geometry in work and professional societies, the knowledge and skills the contemporary world require to school geometry have being changed. More focus on applications and modeling aspects, expansion of reasoning and problem solving, emphasis on design-related elements are features of the school geometry for the new century.

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