Preservice Elementary Teachers' Attitudes toward Science and Process Skills

초등 예비교사들의 과학에 대한 태도와 탐구 능력

  • Published : 2008.04.30

Abstract

The purpose of this study is to inquire the properties and relationship of attitudes toward science and process skills of preservice elementary teachers. Two instruments were used to collect the data, SAS(Science Attitude Scales) for checking up attitude toward science and TIPS II(Test of Integrated Process Skill II) for inspecting science process skills. Three main results were revealed. First, preservice elementary teachers' the attitude toward science and science process skills could not show the significant differences by gender. This result is differ from the results of preceding researches which had set up the students of elementary, middle and high school as objects. Second, the properties of preservice elementary teachers' the attitude toward science and science process skills according to the course in high school were also differ from those of preceding researches having students as objects. The preservice elementary teachers who got the literary courses in high school were more confident in science learning and perform that those who have the academic background of science courses in high school. In addition, although they showed better abilities in two sub-scales of science process skills, the preservice teachers with science course didn't show the better science process skills than those who had taken the literary course in total score of science process skill test. Third, there was a significant relationship between attitude toward science and science process skills of preservice elementary teachers but just one sub-scale was related with science process skills. According to these results, it can be said that the preceding results with students as objects can not be applied to and preservice elementary teachers should be guided by the methods which are considering their special properties.

본 연구의 목적은 초등 예비교사들을 대상으로, 과학에 대한 태도와 탐구 능력을 검사하여, 성별과 고등학교 때의 계열에 따른 차이점을 분석하고 과학에 대한 태도와 탐구 능력의 상관관계를 알아보는 것이다. 과학에 대한 태도 검사 도구는 SAS를 이용하였으며 탐구 능력 검사 도구는 통합 탐구 능력을 측정하는 TIPS II를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다, 첫째, 초등 예비교사들의 성별에 따른 과학에 대한 태도와 탐구 능력은, 전체적으로 보아 유의미하지 않았으며 초중고 학생들을 대상으로 한 선행 연구들의 결과와 일치하지 않았다. 둘째, 초등 예비교사들의 고등학교 계열에 따른 과학에 대한 태도는 인문계열의 초등 예비교사들이 자연계열 초등 예비교사보다 긍정적이었으며 탐구 능력은 자연계열 초등 예비교사들이 부분적으로 우수하였다. 이러한 결과도 초중고 학생들을 대상으로 한 선행 연구 결과들과는 일치하지 않는 것이다. 셋째, 초등 예비교사들의 과학에 대한 태도와 탐구 능력은 유의미한 상관관계가 있었다. 하지만 초중고 학생들을 대상으로 한 선행연구와는 달리, 과학에 대한 태도의 특정 영역만이 탐구 능력과 유의미한 상관관계를 보였다. 이런 연구 결과들을 볼 때, 초중고 학생들을 대상으로 이루어진 선행 연구들의 결과를 초등 예비교사들에게 그대로 적용하는 것은 적절하지 못하며, 초등 교사 양성 기관에서는 교육 대상의 특수성을 고려하여 과학교육을 지도할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 권치순, 박도영 (1990). 국민학생들의 과학에 대한태도 조사연구. 한국과학교육학회지, 10(2), 39-47
  2. 김승화 (1996). 공변량구조분석에 의한 과학탐구능력과 학습자특성과의 인과관계 연구. 한국교원대학교 박사학위논문
  3. 김효남, 정완호, 정진우 (1998). 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369
  4. 송진웅, 박승재, 장경애 (1992). 초중고 남녀 학생의 과학 수업과 과학자에 대한 태도. 한국과학교육학회지, 12(3), 109-117
  5. 안계원, 장영란 (1996). 중학생의 과학에 관련된 태 도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
  6. 양태연, 배미란, 한기순, 박인호 (2003). 과학영재의 과학 관련 태도와 지능 및 과학탐구능력과의 관계. 한국과학교육학회지, 23(5), 531-543
  7. 이재천 (1998). 과학교사에 의해 조성되는 심리적 학습 환경이 학생들의 정의적 인식 및 인지적 학습에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
  8. 임청환 (1995). 국민학생과 중학생들의 과학에 관련 된 태도 연구. 한국과학교육학회지, 15(2), 194-200
  9. 허 명 (1993) 초.중.고 학생의 과학 및 과학교육에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  10. Becker, J. R. (1989). Gender and science achievement; A reanalysis of studies from two meta-analysis. Journal of Research in Science Teaching, 26, 141-169 https://doi.org/10.1002/tea.3660260206
  11. Blosser, R. E. (1984). Attitude research in science education. Information Bulletin, ERIC ED 259 994
  12. Brophy, J. E., & Good, T. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M. C. Wittrock(Ed), Handbook of research on teaching, 328-375. New York: Macmillian
  13. Dimitrov, D. M. (1999). Gender differences in science achievement: Different effect of ability, response format, and strands of learning outcomes. School Science and Mathematics, 99(8), 445-450 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17507.x
  14. Downing, J. E., & Filer, J. D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teac hers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64 https://doi.org/10.1007/BF03173838
  15. Dweck, D. S. (1986). Motivational process affection learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048 https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.10.1040
  16. Germann, P. J. (1989). Directed inquiry approach to learning science process skills: Treatment effects and aptitude-treatment interactions. Journal of Research in Science Teaching, 26(3), 237-250 https://doi.org/10.1002/tea.3660260305
  17. Haukoos, G. D., & Penick, J. E. (1987). Interaction effect of personality characteristics, classroom climate, and science achievement. Science Education, 71(5), 735-743 https://doi.org/10.1002/sce.3730710510
  18. Linda, W. H., & Martha, K. P. (1982). The relationship between attitudes toward science and science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 19(1), 33-38 https://doi.org/10.1002/tea.3660190105
  19. Oliver, J. S. (1986). A longitudinal study of attitude, motivation and self-concept as predictors of achievement and commitment to science among adolescent students. Doctorial dissertation. University of Georgia
  20. Watter, J. J., Ginns, I. S., Neumann, P., & Schweitzer, R. (1994). Enhancing preservice teacher education students' sense of science teaching self-efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the Australian Teacher Education Association, Brisbane, Queensland, Australia
  21. Weinburgh, M. (1995). Gender differences in student attitudes toward science; A meta-analysis of the literature from 1970 to 1991. Journal of Research in Science Teaching, 32(4), 387-398 https://doi.org/10.1002/tea.3660320407