An Investigation on High School Students' Perceptions of Environmental Scientists and Their Work by Using the Draw-An-Environmental-Scientist-Test

환경과학자 그리기를 이용한 환경과학자와 환경과학자가 하는 일에 대한 고등학생들의 인식 조사

  • Published : 2008.08.30

Abstract

This study investigated the students' perceptions of environmental scientists and their work and the factors influencing the students' images of them by using the Draw-An-Environmental-Scientist-Test (DAEST). The DAEST was administered to 413 students in 10th and 11th grades selected from three high schools in Seoul. The results revealed that the students' images of environmental scientists were different from the stereotypical images of scientists. In the students' drawings, it was difficult to distinguish the gender and age of environmental scientists. Most students also perceived environmental scientists collecting data on environmental pollution by using experimental equipments and a laptop computer in the field. The students answered that the factors affecting their images of environmental scientists were mass media, school education, internet, and so on. According to the students' grade and gender, there were differences in the perceptions of environmental scientists and their work, and there were factors that influenced their images. Educational implications of these findings are discussed.

이 연구에서는 Draw-An-Environmental-Scientist-Test(DAEST)를 이용하여 학생들의 환경과학자와 환경과학자가 하는 일에 대한 인식과, 환경과학자 그림을 그리는데 영향을 미친 요인을 조사했다. 서울시 소재 일반계 고등학교 3개교에서 1학년과 2학년 학생 413명을 대상으로 DAEST를 실시했다. 연구 결과, 학생들의 환경과학자에 대한 이미지는 과학자의 정형적인 이미지와는 다르게 나타났다. 학생들의 그림에는 환경과학자의 나이와 성의 특징이 뚜렷하게 나타나지 않았다. 또한, 대부분의 학생들은 환경과학자를 야외에서 실험기구와 노트북 컴퓨터 등을 이용하여 환경오염과 관련된 데이터 수집을 하는 사람으로 인식했다. 한편, 학생들은 환경과학자에 대한 그림을 그리는데 영향을 준 요인으로 대중매체, 학교교육, 인터넷 등을 제시했다. 환경과학자와 환경과학자가 하는 일에 대한 인식 및 인식에 영향을 미친 요인은 학생들의 학년과 성에 따라 다르게 나타났다. 이에 대한 교육적 함의를 논의했다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1998). 고등학교 교육과정 (I). 서울: 대한교과서
  2. 교육통계서비스 (2007). 교육통계연보. http://cesi.kedi.re.kr
  3. 남명하, 남영숙 (2007). 고등학교 화학I 교과서의 환 경 관련 단원 분석. 환경교육, 20(2), 16-24
  4. 노태희, 최용남 (1996). 성역할의 관점에서 조사한 과 학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학 관련 태도 와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 286-294
  5. 박진희, 장남기 (1998). 환경소양의 정의와 관련 연 구에 관한 분석. 환경교육, 11(2), 83-101
  6. 신동희, 이제선 (2003). 고등학교 과학 '환경' 단원 수업에서 NIE의 효과. 한국과학교육학회지, 23(6), 599- 608
  7. 엄우용, 김영주, 김정성, 윤문영 (2000). 고등학생들의 환경오염문제에 대한 인식 및 이에 미치는 요인에 관한 연구. 대한화학회지, 44(2), 138-144
  8. 여상인 (1998). 변형된 DAST와 인터뷰를 이용한 과 학자에 대한 이미지와 과학자가 하는 일에 관한 초중등 학생의 인식 조사. 한국초등과학교육학회지, 17(1), 1-10
  9. 최경희, 박종윤 (1995). 환경과 부전공 자격연수 참 여 교사들의 환경교육에 대한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 15(3), 316-324
  10. 최석진, 신호상, 이선경, 이재영, 심현민 (2002). 환경 교육진흥법 시안 개발제정 연구. 한국환경교육학회 연구 보고서, 1-185
  11. 한상근, 박종성, 김나라 (2004). 환경산업의 유망직업 추출에 관한 연구: 델파이 조사를 중심으로. 환경교육, 17(1), 155-169
  12. 한재영, 강석진, 노태희 (2000). 고등학생들의 화학 관련 환경 개념 및 환경에 대한 태도 조사. 한국과학교육학회지, 20(2), 344-352
  13. Alerby, E. (2000). A way of visualizing children's and young people's thoughts about the environment: a study of drawings. Environmental Education Research, 6(3), 205-222 https://doi.org/10.1080/13504620050076713
  14. Carter, G., Stubbs, H. S., & Berenson, S. B. (1996). Science teachers' images of environmental scientists at work. Science Educators, 5, 20-23
  15. Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientists: The draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265 https://doi.org/10.1002/sce.3730670213
  16. Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: what we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7), 335-345 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18217.x
  17. Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development and field test of a checklist for the Draw-A-Scientist Test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x
  18. Fung, Y. Y. H. (2002). A comparative study of primary and secondary school students' images of scientists. Research in Science and Technological Education, 20(2), 199-213 https://doi.org/10.1080/0263514022000030453
  19. Knight, M., & Cunningham, C. (2004). Draw an engineer test (DAET): Development of a tool to investigate students' ideas about engineers and engineering. ASEE Annual Conference Proceedings, 4079-4089
  20. McComas, W. F. (2003). The nature of the ideal environmental science curriculum: Advocates, textbooks & conclusions. The American Biology Teacher, 65(3), 171-178 https://doi.org/10.1662/0002-7685(2003)065[0171:TNOTIE]2.0.CO;2
  21. Mercier, E. M., Barron, B., & O'Connor, K. M. (2006). Images of self and others as computer users: The role of gender and experience. Journal of Computer Assisted Learning, 22(5), 335-348 https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2006.00182.x
  22. Newton, D. P., & Newton, L. D. (1992). Young children's perceptions of science and the scientist. International Journal of Science Education, 14(3), 331-348 https://doi.org/10.1080/0950069920140309
  23. Rosenthal, D. B. (1993). Images of scientists: A comparison of biology and liberal studies majors. School Science and mathematics, 93, 212-216 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12227.x
  24. Song, J., & Kim, K.-S. (1999). How Korean students see scientists: The images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977 https://doi.org/10.1080/095006999290255
  25. Thomas, J. A., & Hairstone, R. V. (2003). Adolescent students' images of an environmental scientist: An opportunity for constructivist teaching. Electronic Journal of Science Education, 7(4), 1-25
  26. Thomas, J. A., Pedersen, J. E., & Finson, K. (2001). Validating the Draw-A-Science-Teacher-Test Checklist (DASTTC): Exploring mental models and teacher beliefs. Journal of Science Teacher Education, 12(3), 295-310 https://doi.org/10.1023/A:1014216328867
  27. White, R., & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press