DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Applying Instruction Using High School Students' Self-Generated Analogies for Concepts in Genetics

유전 관련 개념에 대한 고등학생들의 비유 만들기 수업의 적용 효과

  • Published : 2008.08.30

Abstract

In this study, we collected teachers' opinions with regard to the effects of the instruction using analogy generation, the disadvantages of the instruction, the problem-solving methods of the instruction, and the teacher's role in it, and accordingly tried to investigate its effectiveness with the analysis of students' academic achievements and motivation, and through the student's interview, after applying the activities of creating generated analogies, finding the difference between the objects and comparisons, and presenting new-known genetics concepts as the students themselves generated analogies. As a result of a teachers' workshop on instruction using analogy development, it was expected to have a positive effect on students' understanding of scientific concepts in genetics, which were found to be difficult for students to understand in learning biology. Students found analogy examples for concepts in genetics in daily life, compared their analogs to those of peers, and examined inconsistencies between targets and analogs through the process of discussion, which finally led to their correct perception of scientific concepts in genetics. In addition, instruction using student-generated analogies proved to have a more positive effect on improving academic achievement and motivating learning, compared with traditional expository instruction.

본 연구에서는 비유 만들기 수업에 대한 효과측면, 문제점 측면, 문제점해결 방법 측면, 교사의 역할 측면의 교사들의 의견을 수렴하고 이를 바탕으로 유전 관련 개념에 대한 비유물 창안하기, 목표물과 비유물 사이의 불일치 점 찾아내기, 새롭게 알게 된 유전 개념 발표하기 단계로 비유 만들기 수업을 실시하였고, 본 수업을 통해 유전 개념에 대한 학생들의 학업 성취도와 학습동기 검사, 면담을 통하여 학생들의 비유 만들기 수업의 효과를 알아보고자 하였다. 비유 개발 수업에 대한 교사들의 워크숍 결과, 생물 학습에서 유전과 관련된 개념은 학생들이 어려워하는 부분으로 이런 어려운 과학적 개념 이해를 위해 비유 만들기 수업은 긍정적인 효과가 있을 것으로 생각하였다. 학생들은 유전관련 개념에 대한 비유 소재를 일상생활에서 찾았으며, 학생들은 자신과 다른 친구들이 만든 비유물을 비교해보고 토론 과정을 거치면서 목표물과 비유물 사이의 불일치 점을 찾아내고, 유전 개념에 대한 올바른 과학 개념을 인식하게 되었다. 또한 비유 만들기 수업은 전통적 설명식 수업보다 학업 성취도 향상과 학습동기 유발에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강혜정, 동효관, 김경호, 이길재 (2005). 과학사를 이 용한 교수 학습 전략이 유전 개념 이해에 미치는 효과. 한국생물교육학회지, 33(2), 223-234
  2. 권성기, 임청환 (2001). 구성주의적 과학학습심리학. 시그마프레스
  3. 권혁순 (2000). 화학 교육에서 비유의 사용 현황과 비유를 사용할 때 개념 이해에 영향을 미치는 요인. 서 울대학교 대학원 박사학위논문
  4. 권혁순, 최은규, 노태희 (2004). 화학 교육에서 사용 되는 비유에 대한 학생들의 이해도 및 비유 사용의 제 한점. 한국과학교육학회지, 24(2), 287-297
  5. 김동렬 (2008). 생물II '단백질 합성' 단원에서 비 유를 활용한 수업이 고등학생들의 학업 성취도와 학습 동기에 미치는 효과. 한국생물교육학회지, 36(1), 11-25
  6. 김동렬, 문두호, 손연아 (2006). 동기전략을 적용한 의미망 프로그램 활용 수업이 고등학교 생물 학업성취 도와 학습동기에 미치는 효과: 생물 I '유전' 단원을 중 심으로. 한국과학교육학회지, 26(3), 393-405
  7. 김영민, 박승재 (2001). 비유론과 과학교육. 도서출 판 원미사
  8. 김희백, 김성하, 이선경, 김형련 (2001). 비유가 수업 에 대한 흥미와 세포소기관의 기능 이해에 미치는 효과. 한국생물교육학회지, 29(4), 346-353
  9. 김희백, 이성조, 김형련, 이선경, 강경미, 김성하 (2002). 유전 개념의 이해를 위한 염색체 모형 이용 수업의 효 과. 한국생물교육학회지, 30(3), 282-288
  10. 노태희, 최용남, 권혁수 (1998). 비유물의 체계성과 표현 방식이 개념 회상 및 응용에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 18(1), 83-92
  11. 류수경 (2005). 과학 교수-학습에서 사용되는 비유 분석과 비유를 활용한 수업의 효과. 이화여자대학교 대 학원 박사학위논문
  12. 문두호, 김미정, 김동렬 (2006). 중학교 과학에서 사 람의 유전에 관한 탐구 지향형 실험 모듈의 개발. 한국생물교육학회지, 34(2), 218-231
  13. 변순화, 김경순, 최숙영, 노태희, 차정호 (2007). 화 학 개념 학습에서 물리적 비유를 사용한 학생 중심 비 유 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 27(7), 631-638
  14. 이원경, 김희백 (2007). 실험 결과 해석 과정에서 체계적 비유가 고등학생들의 효소 개념 변화에 미친 영 향. 한국과학교육학회지, 29(7), 663-675
  15. 이은정, 소금현, 여성희 (2006). 중학교 유전 단원의 오개념 교정을 위한 학습 만화 프로그램의 개발 및 적 용. 한국생물교육학회지, 34(3), 355-364
  16. 정완호, 차희영 (1994). 고등학생들의 유전과 진화 에 대한 오개념. 한국과학교육학회지, 14(2), 179-183
  17. 정화숙, 배진순, 임영진, 김자림 (2004). 제7차 고등 학교 생물 I과 생물II 교과서에 제시된 비유 분석. 한국생물교육학회지, 32(3), 189-203
  18. 최경희 (2004). 전기 관련 개념에 대한 학생들의 비 유 개발 수업의 효과. 한국물리학회지, 48(5), 401-410
  19. 최선영 (2006). 제6차 7차 초등학교 과학 교과서에 제시된 비유 비교 분석. 초등과학교육, 25(2), 149-158
  20. Baker, W. P. & Lawson, A. E. (1995). Effect of analogic instruction and reason level on achievement in general genetics. ERIC Document Reproduction Service No. ED 390 713
  21. Dagher, Z, R. (1995). Review of studies on the effectiveness of instructional analogies in science education. Science Education, 79(3), 295-312 https://doi.org/10.1002/sce.3730790305
  22. Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75(6), 649-672 https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
  23. Else, M. J., Clement, J., & Ramirez, M. A. (2003). Should Different Types of Analogies Be Treated Differently in Instruction Observations from a Middle-School Life Science Curriculum. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching Philadelphia, PA
  24. Glynn, S. M. (1991). Explaining science concepts: A teaching-with-analogies model. In S. M. Glynn, R. H. Yeany, & B. K. Britton(Eds.), The psychology of learning science. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum
  25. Glynn, S. M., Duit, R., & Thiele, R. B. (1995). Teaching science with analogies: A strategy for constructing knowledge. In S. M. Glynn and R. Duit (Eds.). Learning science in the schools: Research reforming practice. Mahwah, NJ: Erlbaum
  26. Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (1993). Teaching with analogies: A case study in grade-10 optics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1291-1307 https://doi.org/10.1002/tea.3660301010
  27. Keller, J. M., & Subhiyah, R. (1993). Course interest survey. Tallahassee, FL: Instructional Systems Program, Florida State University
  28. Rule, A. C., & Furletti, C. (2004). Using form and function analogy abject boxes to teach human body systems. School Science and Mathematics, 104(4), 155-169 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2004.tb18237.x
  29. Taylor, N., & Coll, R. K. (2007). Using analogies to increase student interest in science. In, A. G. Harrison & R. K. Coll (Eds). Using analogies in middle and secondary science classrooms: The FAR guide an interesting way to teach with analogies, (pp. 32-45). Corwin Press
  30. Walczyk, J. J., & Ramsey, L. L. (2003). Use of learner-centered instruction in college science and mathematics classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 566-584 https://doi.org/10.1002/tea.10098