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The Analyses of Students' Responses Toward Discrepant Events using Science Laboratory Reports

과학 실험 보고서를 이용한 불일치 사례에 대한 학생들의 반응 분석

  • Published : 2008.10.30

Abstract

In this study, we investigated the possibility of using science laboratory reports in identifying students' ideas about discrepant events. A specially designed science laboratory report was developed in this study, and used to collect the information about students' responses toward discrepant events. A total of 839 laboratory reports on the solubility of gas, combustion, and the electrical conductivity of a solution were analyzed. Students' responses in the laboratory reports were classified into eight types; rejection, reinterpretation, exclusion, uncertainty, peripheral theory change, theory change, maintenance of scientific conception, and regressive theory change. In addition, reinterpretation and theory change were further classified into several subcategories. The characteristics of students' responses in this study were discussed in comparison with those of previous studies.

이 연구에서는 불일치 사례에 대한 학생들의 생각을 확인하기 위한 방안으로서 과학 실험 보고서의 활용가능성에 대해 조사했다. 과학 실험 보고서는 이 연구에서 개발되었으며, 불일치 사례에 대한 학생들의 반응과 관련된 정보를 수집하는 데 사용되었다. 분석은 기체의 용해도와 연소, 전기전도도에 대한 총 839개의 실험 보고서를 대상으로 했다. 실험 보고서에 나타난 학생들의 반응은 거부, 재해석, 배제, 판단불가, 주변이론 변화, 이론 변화, 과학적 개념 유지, 퇴행적 이론변화의 8가지 유형으로 분류되었다. 또한, 재해석과 이론 변화는 몇 개의 하위 유형으로 세분화되었다. 이 연구에서 나타난 학생들의 반응 특징들을 선행연구에서와 비교하여 논의했다.

Keywords

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