Case Studies of the Participation Structures in Secondary Science Classrooms: Exploring the Possibility to Develop the 'Space for Hybrid Meaning Making'

중등 과학 수업의 참여구조 사례 연구: '혼성적 의미 창출 공간'의 형성 가능성 탐색

  • Published : 2008.10.30

Abstract

Inspired by the socio-cultural perspective on teaching and learning science, we have explored how the teacher and students interact with one another and develop meanings in science classrooms. Data came from four 10th grade science classrooms, and video recordings and verbatim transcripts of the lessons were analyzed. Focus of the analysis was on the participation structures as well as the possibility of developing the space for hybrid meaning making. The participation structures identified were mainly teacher-led, and students rarely took an active stance to initiate an opportunity for generating new meanings. However, some participation structures had the potential to develop a new discursive space in which hybrid meaning can be constructed through negotiation between participants. Implications for future research and more desirable educational practices were discussed based on the result.

본 연구에서는 과학 교수-학습에 관한 사회문화적 관점을 바탕으로 과학 수업에서 교사와 학생들이 어떻게 의사소통하고 의미를 창출하는지 살펴보았다. 자료는 10학년 과학 수업 4개분이며, 수업 녹화물과 전사본을 분석하였다. 자료 분석은 중등 과학 수업에서 발견되는 참여구조와 혼성적 의미 창출 공간의 형성 가능성을 중심으로 이루어졌다. 연구에서 확인된 참여구조들은 대체로 교사 주도적이었으며, 새로운 의미 창출을 위해 학생들이 능동적으로 담화를 선도하는 경우는 드물었다. 하지만, 몇 가지 참여구조들은 혼성적 의미 창출 공간으로 발전할 가능성을 다소간 내포하고 있음을 논의하였다. 연구 결과를 토대로 보다 바람직한 교육적 담화와 장래 연구에 대한 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고창규 (2000). 초등학교 1학년 수업의 참여구조에 관한 연구. 교육인류학연구, 3(1), 1-23
  2. 권현정 (2003). 중학교 과학 실험실 수업에서의 교 사 학생 상호작용에 대한 이해. 서울대학교 석사학위 논문
  3. 이옥희 (2004) 중학교 과학 수업에서 교사와 학생 의 상호작용에 관한 연구. 서울대학교 박사학위 논문
  4. 이혁규 (1999). 중학교 사회과 교실수업의 일상생활 기술적 사례 연구. 조영달(편). 한국 교실수업의 이해. 서울: 집문당
  5. 이혁규 (1996). 중학교 사회과 교실수업에 대한 일 상생활 기술적 사례 연구. 서울대학교 박사학위 논문
  6. 이혜정, 양일호, 서형두, 정재구 (2005). 초등학교 6 학년 과학 수업의 사회적 참여구조 유형. 초등과학교육, 24(2), 123-129
  7. 조영달 (1992). 정형화된 사회적 공간에서의 한국적 상호작용 유형의 이해: 어느 고등학교 경제 수업의 Turn- Taking과 사회적 참여구조 연구. 사회와 교육, 16, 309-363
  8. 조영달 (1994). 한일 중등학교 경제수업의 이해: 한 일 청소년의 수업문화 이해. 사회와 교육, 18, 141-166
  9. Bhabha, H. K. (1994). The location of culture. New York: Routledge
  10. Cazden, C. (1986). Classroom discourse. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 432-463). New York: Macmillan
  11. Cazden, C. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning (2nd ed.). New York: Teachers of College Press
  12. Chin, C. (2007). Teacher questioning in science classrooms: Approaches that stimulate productive thinking. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 815-843 https://doi.org/10.1002/tea.20171
  13. Enyedy, N. & Goldberg, J. (2004). Inquiry in interaction: How local adaptations of curricula shape classroom communities. Journal of Research in Science Teaching, 41(9), 905-935 https://doi.org/10.1002/tea.20031
  14. Green, J. L., Weade, R., & Graham, K. (1988). Lesson construction and student participation: A sociolinguistic analysis. In J. L. Green, & J. O. Harker (Eds.). Multiple perspective analysis of classroom discourse (pp. 11-47). Norwood & New Jersey: Ablex Publishing Corporation
  15. Gutierrez, K., Rymes, B., & Larson, J. (1995). Script, counterscript, and underlife in the classroom: James Brown versus Brown v. Board of Education. Harvard Educational Review, 65, 445-471 https://doi.org/10.17763/haer.65.3.r16146n25h4mh384
  16. Gutierrez, K., Baquedano-Lopez, P., Tejeda, C., & Rivera, A. (1999). Hybridity as a tool for understanding literacy learning: Building on the syncretic approach. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada
  17. Lave, J. & Wenger, E. (2000). 상황학습. 전평국, 박 성선 역. 서울: 교우사 (원전은 1998에 출판)
  18. Mehan, H. (1979). Learning lesson: Social organization in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press
  19. Moje, E. B., Ciechanowski, K. M., Kramer, K., Ellis, L., Carrillo, R., & Collazo, T. (2004). Working toward third space in content area literacy: An examination of everyday funds of knowledge and discourse. Reading Research Quarterly, 39(1), 38-70 https://doi.org/10.1598/RRQ.39.1.4
  20. Moje, E. B., Collazo, T., Carrillo, R. and Marx, R. W. (2001). "Maestro, what is 'quality'?": Language, literacy and discourse in project-based science. Journal of Research in Science Teaching, 38(4), 469-498 https://doi.org/10.1002/tea.1014
  21. Oh, P. S. (2006). Participation metaphor for learning and its implication for science teaching and learning. The Journal of the Korean Earth Science Society, 27(2), 140-148
  22. Sharma, A & Anderson, C. W. (2004). Science Teacher Candidates' Classrooms: Psychological Safety, Participation, and Communication about Science. Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Vancouver, BC
  23. Soja, E. W. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other realand-imagined places. Malden, MA: Blackwell
  24. van Zee, E. & Minstrell, J. (1997). Using questioning to guide student thinking. The Journal of the Learning Science, 6(2), 227-269 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0602_3
  25. Wallace, C. (2004). Framing new research in science literacy and language use: Authenticity, multiple discourses, and the "Third space". Science Education, 88, 901-914 https://doi.org/10.1002/sce.20024