The Patterns and the Effects of Science Journal Writing of Elementary School Students

초등학생의 과학일기 유형 분석 및 일기 쓰기의 효과

  • Park, Hee-Jin (Gyeongin National University of Education, Department of Science Education) ;
  • Kwon, Nan-Joo (Gyeongin National University of Education, Department of Science Education)
  • 박희진 (경인교육대학교 과학교육과) ;
  • 권난주 (경인교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

This study was planned to investigate the patterns and the effect of science journal writing on the science process skill and the scientific attitude of elementary school students. This study tried to show their perceptions about science journal writing in order to find out the value of science journal writing. For this purpose, one class of 6th graders in an elementary school was tested. The results from this research show as follows: Science journals are classified into 9 types according to content and form. Writings about curiosity are the most frequent. Science concepts are found in observational journal. Science journals are more effective in the development of the science process skills and scientific attitude. Students are revealed to be in positive aspects through the research about science journal. In conclusion, science journal writing should be emphasized in science education for elementary school students.

Keywords

References

  1. 권난주(2006), 과학과 과학자에 대한 인식변화를 위 한 초등학교 과학 체험활동 교수-학습 프로그램의 개발 및 적용. 교육과학연구, 37(2), 239-264. 이화여자대학교 사범대학 교육과학연구소. KRF-2004-003-B00241
  2. 김선돌(2006). 과학일기. 서울: 누림출판사
  3. 교육부(1997). 제7차 과학과 교육과정(교육부 고시 제1997-15호). 대한교과서주식회사
  4. 남경운, 이봉우, 이성묵(2004). 과학일기 쓰기가 과 학영재의 과학에 관련된 정의적 특성에 미치는 영향. 초등과학교육, 24(6), 1272-1282
  5. 이정희(2005). 과학영재의 정의적 특성 및 영재성 인식에 관한 연구- 과학일지 쓰기 활동을 중심으로. 서 울대학교 대학원 박사학위논문
  6. 정혁(2003). 물리개념을 주제로 한 11학년 학생의 과학 글쓰기 분석- 쓰기 과제의 유형에 따른 차이를 중 심으로. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 지영숙(2006). '지구와 달' 단원에서 초등학생들의 과학 글쓰기 활동 효과. 청주교육대학교 교육대학원 석 사학위논문
  8. 천재훈(2006). 과학적 사고력 향상을 위한 과학 글 쓰기. 경상대학교 대학원 석사학위논문
  9. Hanrahan, M. (1999). Rethinking science literacy : Enhancing communication and participation in school science through affirmational dialogue journal writing. Journal of Research in Science Teaching, 36(6), 699-718 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199908)36:6<699::AID-TEA7>3.0.CO;2-P
  10. Keys, C. W. (1999). Language as an indicator of meaning generation : An analysis of middle school students' written discourse about scientific investigations. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 1044-1061 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9<1044::AID-TEA5>3.0.CO;2-J
  11. Prain, V., & Hand, B. (2002). Teachers implementing writing-to-learn strategies in junior secondary science : A case study. Science Education, 86(6), 737-755 https://doi.org/10.1002/sce.10016
  12. Rivard. L. P. (1994). A review of writing to learn in science : Implication for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983 https://doi.org/10.1002/tea.3660310910