DOI QR코드

DOI QR Code

고등학교 수학과 교육과정 중 확률.통계에 나타난 의미의 연결망 구조와 분석

Network Structure and Analysis on the Meaning of Probability.Statistics in the High School Mathematics Curriculum

  • 발행 : 2008.03.30

초록

제7차 교육과정 개편에 따라 고등학교 수학교과 구성에 있어, 확률 통계관련 내용이 과거에 비하여 양적으로 많이 증대되었다. 따라서 내용적인 측면에서도 확률 통계관련 각 영역이 단원 목표를 제대로 달성될 수 있도록 구성된다면, 정보화 사회에 요구되는 보다 효율적인 통계교육이 이루어질 수 있을 것이다. 이에 본 논문에서는 고등학교 수학교과 중 확률 통계관련 내용이 단원의 학습목표를 달성할 수 있도록 구성되어 있는지를, 제7차 고등학교 수학 교육과정 해설서에 제시된 중심용어와 기호를 중심으로 '연결망분석(network analysis)'을 활용하여 알아보았다. 그 결과 확률변수를 매개로 확률분포에 대한 개념과 통계적 추정에 대한 개념을 연결하는 서술구조는 통계적인 측면에서 매우 잘 표현되어 있으나, '전수조사'와 '표본조사'는 여타의 항목과 연결되지 않는 등, 일부에 있어서는 기술상에 문제점을 내포하고 있는 것으로 나타났다.

According to the $7^{th}$ reform of high school education curriculum, contents on probability and statistics in mathematics of high school curriculum have been expanded compared to the previous curriculum. Thus if the curriculum contains the contents to achieve the goals for probability and statistics, more efficient education on statistics is expected to meet the needs of information age. In this thesis, we studied through network analysis if contents on probability and statistics in mathematics of high school curriculum are composed to achieve the goals. We reviewed contents on probability and statistics in mathematics of the $7^{th}$ reform of high school curriculum whether they are conformed the purpose and direction of the reform or not. As a result, the concept of probability distribution and statistical estimation with a random variable was described clearly. But, census and sample survey were not connected with other items. In a part, there were expressional mistakes.

키워드

참고문헌

  1. 교육인전자원부 (2001). <고등학교 교육과정 해설 5 수학>, 교육인전자원부
  2. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤 (2006). <수학교육과정와 교재연구>, 경문사
  3. 김원경, 박배훈, 조민식 (2007). <실용수학>, 법문사
  4. 김용학 (2003a). <사회연결망 이론>, 박영사
  5. 김용학 (2003b). <사회연결망 분석>, 박영사
  6. 이강섭, 허민, 김수환, 이정례, 임영훈, 왕규채, 송교식 (2007). <수학 I>, 지학사
  7. 이상복 (2004). 중등교육과정에서 통계교육의 문제, <한국통계학회 통계교육상담연구회 워크숍>
  8. 전종우, 김우철 (1997), <확률론 입문>, 영지문화사
  9. 허명회 (2007). 고등학교 수학 I 통계에 대한 고찰, <응용통계연구>, 20, 159-165 https://doi.org/10.5351/KJAS.2007.20.1.159
  10. National Council of Teachers of Mathmatics (2000). Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA: Author

피인용 문헌

  1. A Study of Secondary Mathematics Materials at a Gifted Education Center in Science Attached to a University Using Network Text Analysis vol.29, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.465