초록
디지털 미디어의 빠른 기술 발달과 인터넷의 발달로 디지털 콘텐츠는 불법복제와 인터넷을 통한 배포의 피해로 지적 재산권에 대한 보호의 필요성으로 여러 표준화 단체들과 콘텐츠 공급자들이 DRM(Digital Rights Management) 시스템을 개발하였지만, 상호 DRM 시스템간의 상호운용성이 결여되는 문제점이 있다. 본 논문에서는 GStreamer를 사용하고 DMP (Digital Media Project)에서 제안하는 DRM 표준을 기반으로 상호운용 가능한 DRM시스템을 설계 및 구현하였다.
Due to illegal copying and distribution via the internet, the digital media that have been introduced create certain intellectual property issues. Because of this, several intellectual property groups have been created to create and maintain Digital Rights Management systems (DRM), in order to crack down on illegal and unauthorized copying. However, these systems are often created by many different companies, which leads to problems of interoperability. In this paper, we designed and implemented a DRM system with streamer, following the DMP.